این روزها آمار والدینی که به مرکز اوتیسم در تهران مراجعه می کنند یا به دنبال کلینیک درمان اوتیسم یا متخصص اوتیسم هستند بسیار زیاد است. اختلال رشدی شدیدی است که با ناهنجاری درکارکرد اجتماعی زبان، ارتباط، رفتارها و علایق غیر عادی مشخص می شود. این اختلال بر تمامی جنبه های تعامل فرد با دنیای اطراف تاثیر می گذارد، بخش های بسیاری از مغز را در بر می گیرد. علت اصلی آن ناشناخته است. این اختلال در پسران شایع تر از دختران است و بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت های ارتباطی تاثیر میگذارد و شروع آن قبل از 3 سالگی است. بلوغ مرحله ای از رشد انسان است که باعث گذر از کودکی و رسیدن به بزرگسالی می شود، فردی که دوران بلوغ را پشت سر گذاشته باشد بالغ نامیده می شود و از نظرجنسی، توانایی تولید مثل دارد. بلوغ بیشتر اشاره به تغییرات جسمانی در بدن مرد و زن دارد.
این دگرگونی با نام بلوغ جسمانی شناخته می شود، علاوه بر آن بلوغ روانی نیز اشاره به رشد روانی و شخصیتی فرد دارد. بلوغ جسمانی معمولاً در دوران نوجوانی اتفاق می افتد. استفاده از لباس اسپایدرمن بزرگسال می تواند به کاهش خطرات آسیب های بدنی و حفظ سلامتی ورزشکاران کمک کند . برای خانواده های مبتلا به اوتیسم شروع سن بلوغ و ظهور تمایلات جنسی در فرزندشان می تواند چالش بر انگیز باشد. دانستن این که چه چیز را و چگونه باید آموزش داد و باید چه انتظاری داشته باشند می تواند دلهره آور باشد. اگر افراد نوجوان اوتیسم اطلاعات غلطی به دست آورند این می تواند اثرات درازمدت و مخربی بر توانایی آن ها هنگام رویارویی با بلوغ و روابط جنسی داشته باشد. برای خانواده، معلمان و مرکز درمان اوتیسم مهم است که بدانند:
- افراد مبتلا به اوتیسم رشد جسمی و جنسی شان همانند افراد دیگر است.
- افراد مبتلا به اوتیسم تمایل به ابراز امیال جنسی خود دارند.
- افراد مبتلا به اوتیسم می توانند تمایلات جنسی شان را به عنوان یک فرد و یا به عنوان بخشی از یک رابطه بیان کنند.
- با توجه به این موارد افراد جوان اوتیسم نیاز به درک مسایل جنسی در چارچوب قانون دارند.
سازگاری یا تغییر برای افراد مبتلا به اوتیسم بسیار دشوار است. اگر نوجوان نداند چه اتفاقی برای بدنش می افتد، تغییرات بلوغ می تواند برای او وحشتناک باشد. بسیار مهم است که مسایل بلوغ را با روشی واضح و درست به نوجوان اوتیسم آموزش دهیم. می توانیم این اطلاعات و نام های اعضاء بدن و عمل کردشان را از طریق نمودار آناتومیک بدن به آن ها آموزش دهیم. برای او این نکته اهمیت دارد که بداند برای بدنش چه اتفاقی می افتد و چگونه باید با آن برخورد کند. افراد اوتیسم نسبت به هم سالان خود از آگاهی جنسی بسیار عقب هستند و توانایی کمی برای ایستادگی در برابر سوء استفاده جنسی دارند.
سن بلوغ برای این افراد بدون در نظر گرفتن هوش بهر و توانایی فکری شان معمولاً بین سن 11-17 سال برای پسران و 8 سال برای دختران است. آموزش دادن مهارت قاطعیت و چگونگی گفتن نه به نوجوان اوتیسم امری ضروری است. این افراد باید بدانند چه موقع نه بگویند، از افرادی که با آن ها رفتار نامناسبی دارند دور شوند و از دیگران کمک بخواهند. اعتماد به نفس در کودکان اوتیستیک ضروری است که نوجوانان اوتیستیک از اعتماد به نفس بالایی بر خوردار باشند و تصویر مثبتی از خود داشته باشند. بچه های اوتیستیکی که از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند به راستی تنها،گوشه گیر و افسرده می شوند و مورد سوء استفاده قرار می گیرند.
هرچه سریعتر مداخلات درمانی در این افراد آغاز شود تاثیر بهتری خواهد داشت. اختلالات همراه باید شناسایی شده و در این خصوص نیز باید آموزشهای لازم به والدین داده شود در صورتیکه این اختلال با سایر اختلالات همراه باشد و یا شدت این اختلال بالا باشد توقعددرمانی باید کمتر باشد. در خرید لباس مرد عنکبوتی ، به دقت به سبک و طراحی محصول نسبت به نیازهای خود توجه کنید . بهترین مرکز درمان اوتیسم بستگی به نیازهای خاص بیمار ها دارد. حتما در نظر داشته باشید که کودک خود را به بهترین دکتر اوتیسم ببرید و یا از مراکز تخصصی اوتیسم استفاده کنید زیرا این گونه از اختلالات بسیار حساس و درمان آن نیاز به بررسی تخصصی دارد.
ما قصد داریم، مهمترین نکات در انتخاب بهترین مرکز درمان اوتیسم را برای شما بررسی کنیم: مهارت دکتر و متخصصین: اگر قصد درمان اوتیسم را دارید، از سطح تخصص و تجربه دکتر اوتیسم در این زمینه اطمینان حاصل کنید. بهتر است به مرکزی مراجعه کنید که متخصصین با تجربه و دارای مدارک مربوطه در این زمینه دارد. مرکز اوتیسم ذهن آرا یکی از این مراکز حرفه ای و معتبر است. برنامه های درمانی: مرکز اصلی درمان اوتیسم باید برنامه های درمانی اصولی و معتبری را ارایه دهد که شامل تمرینات گفتاری، تراپی شناختی رفتاری، تمرینات حرکتی و … باشد. برای رسیدن به بهترین نتایج درمانی، باید برنامه درمانی را با توجه به نیازهای شخصیتی و فیزیکی بیمار تنظیم کرد.
تجهیزات و محیط درمان: درمان قطعی اوتیسم نیاز دراد تا تجهیزات آموزشی و درمانی کافی و فضای مناسبی برای بیماران باشد. در صورتی که تجهیزات نتواند نیاز بیماران را مرتفع سازد و ویژگی های لازم را نداشته باشد جزء مراکز واجد شرایط نیست. نظارت و پایش بیمار: مرکز معتبر اوتیسم باید نظارت و پایش منظمی بر بیماران داشته باشد تا بتواند به بهترین نتیجه درمانی برسد. نظارت و پایش می تواند شامل ارزیابی روزانه، گزارش دهی به پزشکان و مشاوران، و نظارت بر برنامه درمانی باشد. ارتباط با خانواده: دکتر اوتیسم باید با خانواده بیماران ارتباط برقرار کرده و آن ها را در بهبود وضعیت بیماران همکاری کند. ارتباط با خانواده می تواند به شامل جلسات مشاوره و پشتیبانی خانواده باشد.
مهارت های ارتباطی
اصولا افراد صدای انسان را از صدای غیر انسان تشخیص میدهند در حالیکه افراد اوتیستیک این توانایی را ندارند زمانیکه صدای انسان شنیده میشود بخشی از مغز فعال می شود در افراد اوتیسم این بخش فعالیت ندارد. در صورتیکه درک اتفاق نیفتاد زبان و ایجاد ارتباط شکل نمی گیرد. واکنش انسان ها به حرکات (ارادی – غیرارادی – حرکت انسان و غیر انسان) واکنش های متفاوتی است. افراد اوتیستیک در این او نیز مشکل دارند. افراد عادی چهره انسان را از غیر انسان تفکیک داده و واکنش متفاوت به چهره انسان میدهند که افراد اوتیسم در این حوزه نیز ضعف دارند. کار روی رفتار و حواس افراد عادی نسبت به لمس شدن و آغوش کشیده شدن احساسی آرامش دارند در حالیکه افراد اوتیسم هیچ واکنشی نشان نمیدهد.
افراد اوتیسم در نوبت گیری کلامی دچار مشکل هستند یا حرفی نمیزنند یا اگر شروع به صحبت کند کسی قادر به قطع کلام او نیست در بازیهایی که نیازمند نوبت گیری و رعایت نوبت است ضعف دارند. این افراد در درک قانون بازی دچار مشکل میشوند. افراد اوتیستیک در افتراق اعمال عمدی و سهوی نیز مشکل دارند و این موضوع میتواند یک واکنش شدیدی را در پی داشته باشند. آموزش برای کودکان اوتیستیک اشاره کردن را باید در این افراد تقویت کرد آنها اصولا والدین را میبرند سمت چیزی که میخواهند که باید به آموزش داد از اشارات خود از راه دور استفاده کنند برای مطالبه مورد درخواست خودشی مورد مطالبه را دور از دسترساو قرار داده و از او میخواهیم به آن شی اشاره کند و این آموزش را به تدریج انجام می دهیم گاهی خودمان این کار را انجام میدهیم بعد هر دو با هم.
- تقویت در این افرادبه سختی صورت می گیرد.
- این موضوع نباید موجب حذف پاداش شود.
- در این آموزش از مادر هم استفاده میکنیم.
- بلافاصله پس از کوچکترین موفقیت او را باید مورد پاداش قرار گیرد.
- اگر قادر به تقلید رفتار ما نشد باید با کمک خود دست او را گرفته و به شی اشاره کنیم تا بتواند این رفتار را تقلید کند. به دنبال اشاره کردن باید درخواست باشد.
- پاداش این افراد باید تمایل درک او باشد (یک خوراکی) استفاده از جدول ستاره در این افراد به دلیل انتزاعی بودن آن توصیه نمی شود.
تماس چشمی افراد اوتیسم را باید در شرایطی قرار داد که به طور مستقیم به چشمان مادر یا درمانگر نگاه کند و در حین صحبت به چشمهای فرد مقابل نگاه کنند . ست لباس بتمن با طراحی مینیمالیستی و اصولی، برای طرفداران این قهرمان محبوب بسیار جذاب است . این مهارت باید مدام صورت گیرد و از او بخواهد حین گفتگو مانند درمانگر نگاه به چهره را حفظ کند در این مرحله هم باید با کوچکترین رفتار نزدیک پاداش صورت می گیرد. پاسخ به شنیدن نام خود :
- این افراد را وقتی صدا میزنیم واکنش نشان نمی دهند نام فرزندتان باید مدام تکرار شود و حتی گاهی با تن کمی بالا در صورتیکه واکنش نداشت بهتر است تماس بدنی پیدا کنیم ولی این تماس و لمس او باید یکبار باشد تا به آن لمسی شرطی نشود.
- اسامی دیگران
- شناسایی شی
- نام اعضای خانواده او باید مدام استفاده شود فردیکه صاحب نام است باید در آنجا حضور داشته باشد و به آن تشخیص اشارع شود. و این اشاره و صدا زدن نام توام با هم صورت گیرد. اسامی باید عینی بوده و در معرفی دید فرزندتان باشد اسامی که در زندگی او کاربرد بیشتری دارند.
دستورات یک مرحله ای کار روی دستورات ساده مثل (برو-بیا-بده-بشین) که کاربردی هم هستند در صورتیکه دستور صادر شده انجام نشد باید نادیده گرفته شود و در صورتیکه کمترین واکنش مناسب را داشت باید مورد تشویق قرار بگیرد. دستورهای دو مرحله ای لباس را بردار و بپوش این دستورات نیز باید کاربردی و متناسب با محیط زندگی او باشد طوریکه در آن محیط بتواند انجام بدهد و به تدریج به زندگی روزمره او تعمیم دهیم. استفاده از بازی برای آموزش زبان از بازی های ساده استفاده میکنیم و در حین بازی اسامی-اشاره و دستورات را کار میکنیم.
مکالمه های تمرینی ادای صداها مثل کلمه ای را ادا کرده از او می خواهیم تکرار کند. از تقلید کلام جهت مطالبه موارد خود استفاده کند که مستلزم آن است اشارات را آموخته باشد. تکرار افراد خانواده و اشیایی که مورد استفاده قرار میدهد. اعضای خانواده را با نام آنها صدا بزند. سلام، خداحافظی کردن را به فرزندتان آموزش میدهیم چون این آموزش انتزاعی است باید از زبان بدن، برخی کلیپ ها استفاده کرد. کلینیک روانشناسی ذهن آرا با در اختیار داشتن متخصصینی که سال ها در زمینه تشخیص و درمان اختلال اوتیسم کار کرده اند، آماده ارایه خدمات تشخیصی و توانبخشی اوتیسم هستند. لذا همیشه مرکز خدمات روانشناختی ذهن آرا یکی از بهترین مراکز و مرکز درمان اوتیسم در تهران بوده است. با کارشناسان ما در تماس باشید.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آدرس مرکز اوتیسم دکتر پوراعتماد" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آدرس مرکز اوتیسم دکتر پوراعتماد"، کلیک کنید.