تلاش پشت پرده چین برای حضور روسیه در مذاکرات صلح اوکراین

تلاش پشت پرده چین برای حضور روسیه در مذاکرات صلح اوکراین

روزنامه «سوث چاینا مورنینگ پست» به نقل از منابع آگاه گزارش داد، چین و سوییس در پشت صحنه تلاش می کنند تا روسیه به مذاکرات پیشنهادی به میزبانی سوییس با هدف پایان دادن به جنگ میان کی یف و مسکو دعوت شود.

به گزارش نشر روز، ماه گذشته، سوییس برنامه های خود را برای سازماندهی یک نشست صلح «تا تابستان» اعلام کرد. هنوز تاریخ مشخصی اعلام نشده و تعداد شرکت کنندگان بالقوه این نشست هم مشخص نشده است. با این حال، اوکراین اعلام کرد روسیه تنها در صورتی می تواند به نشست دعوت شود که از قبل با یک سری پیش شرط موافقت کند.

براساس گزارش روزنامه سوث چاینا مورنینگ پست، «لی هوی» نماینده چین در امور اوراسیا به مقامات اتحادیه اروپا تاکید کرده که این اجلاس «نمی تواند آن کنفرانسی باشد که طرحی به دنبال داشته باشد که روس ها مجبور به پذیرش آن شوند.» این منابع همچنین به این نشریه گفتند چین و سوییس هر دو دیدگاه «عملی گرایانه» دارند، مبنی بر اینکه چنین مذاکراتی نباید صرفا نمایشی باشد.

برخلاف بسیاری از کشورهای غربی، پکن از مقصر دانستن مسکو بابت آغاز جنگ در فوریه 2022 خودداری کرده و تاکید کرده است که این درگیری تنها از طریق دیپلماسی قابل حل و خاتمه یافتن است.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز پنجشنبه در یک رویداد حزبی در پکن به خبرنگاران گفت: «هرچه مذاکرات زودتر آغاز شود، صلح زودتر به دست خواهد آمد.» او افزود: «عدم گفت وگوهای صلح ممکن است به یک بحران بزرگتر منجر شود.»

به گزارش راشا تودی، چین در فوریه 2023 یک نقشه راه 12 ماده ای برای صلح اوکراین پیشنهاد کرد اما این ابتکارعمل از سوی کی یف رد شد. ولادیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین هم به نوبه خود تاکید کرده که حل و فصل جنگ تنها براساس «فرمول صلح» 10 ماده ای است که او در پایان سال 2022 از آن رونمایی کرد.

روسیه شرایط زلنسکی را غیرواقعی خوانده و استدلال می کند هرگز شبه جزیره کریمه را که پس از کودتای مورد حمایت غرب در کی یف در سال 2014 به روسیه ملحق شد و همچنین چهار منطقه اوکراین که در سپتامبر 2022 همین رویه را در پیش گرفتند، تسلیم نخواهد کرد.

اوکراین و حامیان غربی آن همه پرسی الحاق را «ساختگی» خواندند و روسیه را به اشغال غیرقانونی اراضی اوکراین متهم کردند. آنها بعدا گفتند که صلح فقط با شرایط کی یف می تواند حاصل شود.

در همین حال سرگیی گارمونین، سفیر روسیه در سوییس در ژانویه 2024 به رسانه های محلی گفت برگزاری یک نشست صلح بدون مشارکت روسیه محکوم به شکست خواهد بود. مسکو تاکید دارد که آماده مذاکره است، اما با شرایط قابل قبول.

بر اساس گزارش روزنامه سوث چاینا مورنینگ پست، لی هوی نماینده چین به همتایان خود در اتحادیه اروپا تاکید کرده که مسکو دو پیش شرط برای گفت وگو دارد؛ توقف تحویل تسلیحات غربی به اوکراین و لغو فرمان زلنسکی در سال 2022 مبنی بر اینکه مذاکره با پوتین «غیرممکن» است.

پایان خبر نشر روز

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تلاش پشت پرده چین برای حضور روسیه در مذاکرات صلح اوکراین" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تلاش پشت پرده چین برای حضور روسیه در مذاکرات صلح اوکراین"، کلیک کنید.