علت ریزش مو شدید و ناگهانی

علت ریزش موی ناگهانی چیست و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد؟

ریزش مو از هر نوع که باشد ناراحت کننده است، اما ریزش توده های بزرگ مو در طول شب می تواند آسیب زا باشد. بسیاری از افراد به پزشک خود گزارش می دهند که ریزش مو شدید دارم و ریزش موی ناگهانی را تجربه می کنند که می تواند نتیجه مشکلات تیروئید، پسوریازیس، داروهای تجویزی و داروهای شیمی درمانی باشد. انواع خاصی از ریزش مو نیز با میزان بالای از اضطراب و افسردگی مرتبط است.

علت ریزش مو شدید و ناگهانی

بسیاری از زنان و مردان از ریزش موهای خود رنج می ‌برند. ریزش موی شدید و ناگهانی دلایل گوناگونی دارد و از نظر روحی برای افراد مشکلات زیادی ایجاد می ‌کند. این نوع ریزش مو یا آلوپسیا ممکن است تنها بخشی از پوست سر را درگیر کند یا در موارد خاص تمام بدن را فراگیرد. گاهی این ریزش مو به صورت دائمی است و به آن آلوپسیا سیکاتریسیل (با اسکار) گفته می‌ شود. با این حال، در اکثر موارد، از دست دادن موها موقتی است و پس از حل مشکل، رشد موها مجددا از سر گرفته خواهد شد.

اگرچه ریزش مو از هر نوعی اضطراب را در افراد ایجاد می ‌کند، اما از دست دادن یک حجم چشمگیر از موها در یک زمان کوتاه تجربه بسیار دردناکی است. بنابراین، لازم است که علت این مشکل به دقت تشخیص داده شود و به درستی درمان گردد. در سایت فروش کلاه گیس آنچه باید در مورد ریزش موی ناگهانی، مهمترین علت ریزش موی ناگهانی و گزینه های درمانی موجود بدانید، آمده است لطفا با ما همراه باشید.

تشخیص ریزش مو چگونه انجام میشود؟

برخی بیماری‌ها، سابقه خانوادگی و تغذیه نامناسب از عللی هستند که می‌توانند موجب ریزش شوند و پزشک با شرح‌حال و معاینه تا حدودی علت را تشخیص می‌دهد. چنانچه علت ریزش بعد از معاینه مشخص نگردد، انجام است:

  • آزمایش خون: می‌تواند به تشخیص بیماری‌هایی که موجب ریزش مو می‌شوند(مانند تیروئید، دیابت و لوپوس)، کمک کند.
  • تست کشیدن مو (pull test): در این روش دسته‌ای از مو را به آرامی می‌کشیم تا مشخص شود چه میزانی از موها می‌ریزند. در واقع با این تست می‌توان استحکام مو را ارزیابی کرد و فهمید که این عارضه در چه مرحله ای است.
  • نمونه برداری از پوست سر (بیوپسی): پزشک از پوست سر یا چند تار موی کنده‌شده نمونه گرفته تا ریشه‌های مو را بررسی کند. در این روش می‌توان فهمید که آیا عفونت باعث این مشکل شده است.
  • دستگاه سنجش مو: در این روش اختلالات مربوط به ساقه مو تشخیص داده‌ می‌شود.

از کجا بفهمیم ریزش مو هورمونی است؟

برخلاف ریزش موی ناشی از شیمی درمانی یا اختلالات خودایمنی، ریزش موی هورمونی تدریجی است. ممکن است تا زمانی که خط موی شما از بین نرود یا پوست سرتان نمایان نشود، متوجه آن نشوید. آزمایش هورمون برای ریزش مو نیز کمک کننده است.

بهترین روش درمان ریزش مو در زنان و مردان چیست؟

برخی از انواع ریزش مو قابل‌درمان است. همچنین می‌توان سرعت ریزش را کم کرد. در برخی از انواع ریزش مانند ریزش موی سکه‌ای رویش مجدد مو بدون درمان امکان‌پذیر بوده و در طی یک سال بازمی‌گردد. برای درمان این مشکل، و جلوگیری از ریزش مو از روش‌هایی مانند مصرف دارو و جراحی استفاده می‌شود.

۱. داروهای ضد ریزش مو

توجه: تشخیص و درمان تنها از عهده پزشک برمی‌آید و مطالب ذکر‌شده در اینجا صرفا جهت افزایش آگاهی شما است.

اگر علت کاهش رشد موهای شما بیماری‌های زمینه‌ای است، باید آن را درمان کنید. به عنوان مثال برای ازبین‌بردن التهاب یا سرکوب سیستم ایمنی پزشکان پردنیزون، قرص فیتو برای مو یا انواع را تجویز می‌کنند. همچنین اگر مصرف برخی داروها موجب ریزش شده باشد، قطع مصرف دارو تا حدود ۳ ماه می‌تواند منجر به درمان این مشکل کمک کند.

داروی ضد ریزش مو شامل موارد زیر است:

انواع داروی ضد ریزش مو

توضیحات

مینوکسیدیل(Rogaine)

داروی تایید شده‌ بدون نسخه که برای درمان ریزش مو در مردان و زنان استفاده می‌شود. این دارو به صورت مایع یا کف‌مانند است و باید هر روز به کف سر مالیده شود.
مصرف مینوکسیدیل در ابتدا ممکن است موجب ریزش موی سر شود و حداقل ۶ ماه مصرف مینوکسیدیل نیاز است تا جلوی ریزش را بگیرد.

فیناستراید(Propecia)

این دارو را تنها با نسخه پزشک می‌توان تهیه کرد. فیناستراید برای ریزش مو در مردان استفاده می‌شود که باید آن را روزانه و به صورت قرص مصرف کنید.
مصرف فیناستراید در برخی مردان موجب کاهش کچلی و در برخی باعث رویش مجدد مو می‌شود. مصرف این دارو خطر قابل توجه‌ای برای زنان در سنین باروری دارد.

سایر داروها

برای درمان ریزش در مردان مصرف داروی خوراکی دوتاستراید(Avodart) نیز می‌تواند موثر باشد. داروهای ضد‌بارداری خوراکی و اسپرینولاکتون هم برای درمان ریزش در زنان موثر است.

داروهای درمان کننده ریزش موی سر

۲. بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو چیست؟

کدام ویتامین برای ریزش مو خوب است؟ برای تغذیه فولیکول‌های مو پروتئین، آهن، روی و ویتامین مورد نیاز است. اگر این مواد مغذی را نمی‌توانید به اندازه کافی از غذا دریافت کنید، باید از مکمل‌ها استفاده کنید. مکمل‌های زیر می‌توانند برای درمان ریزش موثر باشند:

  • بیوتین: یک ویتامین محلول در آب که به تقویت مو، پوست و ناخن‌ها کمک می‌کند. بهترین زمان نحوه مصرف قرص بیوتین برای ریزش مو نیز یک ساعت قبل از غذا یا دو ساعت پس از صرف غذا است.
  • نوترافول: به ضخیم‌شدن موهای نازک کمک می‌کند.
  • مکمل غذایی Viviscal: حاوی بیوتین، روی، آهن و ویتامین C است.
  • ویتامین D3: آیا کمبود ویتامین دی باعث ریزش مو میشود؟ بله و برای تولید فولیکول‌های مو جدید، ویتامین D3 موردنیاز است.
  • قرص اسپیرونولاکتون ۱۰۰ برای ریزش مو
  • قرص نوروبیون: حاوی ویتامین‌های ب است.
  • زینک پلاس: به رشد و تقویت مو کمک می‌کند. زمان مصرف قرص زینک پلاس برای ریزش مو ۱ ساعت قبل از غذا یا ۲ ساعت بعد از غذا است.
  • امپول دکسپانتنول برای ریزش مو
  • هماتینیک و قرص پاورفیت برای ریزش مو
  • مکمل ریزش مو هیربیاند و هیرویت
  • قرص مگنیفورت برای ریزش مو
  • قرص اناهیل برای ریزش مو نیز توصیه شده است.
  • قرص آهن: آیا کمبود اهن باعث ریزش مو می شود؟

توجه: قبل از مصرف هر دارویی، بهتر است با پزشک عمومی مشورت کنید و آزمایش دهید.

۳. بهترین شامپو برای ریزش مو چیست؟

برای ریزش مو چی خوبه؟ شامپو ضد ریزش مو می‌تواند به تقویت ریشه مو، رشد مجدد آن و جلوگیری از ریزش مو هنگام شانه زدن کمک کند. در حال حاضر بهترین شامپو برای جلوگیری از ریزش مو و رشد مجدد مو در بازار براساس تجربیات مصرف کنندگان شامل موارد زیر است:

  • شامپو ضد ریزش سینره
  • بهترین شامپو ضد ریزش مو خارجی نعناع رزماری میل
  • شامپو ضد ریزش رینفولتیل
  • شامپو ضد ریزش استم سل

توجه: قبل از مصرف شامپو،‌ حتما ترکیبات آن را چک کنید.

شامپو بدون سولفات برای ریزش مو خوب است؟

شامپوهای بدون سولفات کمتر کف می‌کنند و روغن و رطوبت طبیعی موهای شما را از بین نمی‌برند و در نتیجه خشکی، آسیب و علت خارش کف سر و ریزش مورا کاهش می‌دهند.

۴. کاشت مو، روش جلوگیری از ریزش مو

شایع‌ترین نوع ریزش دائمی، غالبا جلوی سر را درگیر می‌کند. پیوند مو و جراحی‌های ترمیمی می‌تواند بیشتر موهای شما را بازگرداند. در ، متخصص پوست یا جراح زیبایی قسمتی از پوست پشت یا کناره‌های سر را که حاوی یک یا چند تار مو است برداشته و سپس فولیکول آن را با فولیکول ناحیه مورد‌نظر پیوند می‌زند.

برخی پزشکان توصیه می‌کنند بعد از پیوند استفاده از مینوکسیدیل، برای کم‌کردن ریزش می‌تواند کمک‌کننده باشد. در ریزش ارثی ممکن است به چند جلسه پیوند نیاز باشد. باید توجه داشت که روش‌های جراحی درمان طاسی، هزینه‌بر بوده و دردناک است. همچنین ممکن است خونریزی و زخم ایجاد شود.

آیا بعد از کاشت، مو ریزش دارد؟

بله، بسیاری از افراد بعد از کاشت مو دچار شوک ریزشی یا می‌شوند که چند هفته بعد از عمل رخ می‌دهد. این اتفاق موقتی است و دوباره موها رشد خواهند کرد.

۵. لیزر درمانی، ضد ریزش مو

روشی موثر برای درمان ریزش ارثی در زنان و مردان است. باعث افزایش تراکم مو می‌شود. به این درمان لیزر سرد نیز گفته می‌شود. فوتون‌ها به بافت پوست سر تابیده شده و توسط سلول‌های ضعیف جذب می‌شود. این روند در رشد مو موثر است.

۶. مزوتراپی و کاهش علائم ریزش مو

روشی درمانی برای رشد مجدد مو است که در آن ویتامین‌ها، مواد معدنی و مخلوط اسیدهای آمینه موردنیاز برای رشد مو به پوست سر تزریق می‌شوند. روش مزوتراپی موهای نازک را ضخیم کرده و ریزش را متوقف می‌کند. با استفاده از این روش می‌توان ریزش مو با انتهای سفید و شوره سر را نیز از بین برد.

۷. درمان ریزش مو در مردان

یک راه موثر برای ، تجویز دارو است. اگر طاسی با الگوی مردانه باشد، احتمالا داروهایی مانند ماینوکسیدیل یا فیناستراید تجویز می‌شود. اگر شخص با چنین درمان‌هایی به نتیجه نرسد، راه حل دیگر کاشت مو یا لیزردرمانی است. البته با تغییر سبک زندگی مانند ترک سیگار و رژیم غذایی سالم می‌توان تا حدودی ریزش را متوقف کرد.

۸. درمان ریزش مو در زنان

به علت آن بستگی دارد. اگر علت ریزش در زنان مسائلی مانند استرس، تغییرات هورمونی و بارداری باشد، نیاز به درمان نیست و مشکل پس از مدتی رفع می‌شود. گاهی نیز علت نوع بستن موها است. به عنوان مثال دم‌اسبی بستن موها باعث کشیدگی بیش از حد شده و به ریشه مو آسیب وارد می‌کند.

اگر آزمایش نشان دهد که ریزش به دلیل کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی رخ داده است، متخصص مکمل‌هایی مانند مولتی ویتامین تجویز می‌کند. بهترین قرص ضد ریزش مو برای زنان مکمل‌ها و ویتامین‌های تقویت کننده فولیکول مو هستند.

۹. درمان ریزش مو بعد از کرونا (ریزش مو و کرونا)

در برخی بیماران مبتلا به کرونا، ریزش مو مشاهده شده است و این سوال پیش آمده که ؟ تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، نشان می‌دهد، علت ریزش، استرس عاطفی و فیزیکی، تب بالا و کاهش وزن است. در این شرایط رزش در سرتاسر سر ایجاد می‌شود و فقط مختص یک منطقه خاص یا واکسن خاص نیست.

پس از بهبودی برای درمان ریزش باید به متخصص پوست مراجعه کنید. ممکن است متخصص مکمل‌های مولتی ویتامین تجویز کند. رژیم غذایی سرشار از پروتئین نیز بسیار کمک‌کننده است. کاهش استرس نیز به مرور به سلامت بدن کمک می‌کند.

۱۰. درمان سریع ریزش مو چیست؟

استفاده از داروها و محلول‌های مربوط به ریزش مو نیاز به استفاده مداوم داشته و نتیجه به سرعت قابل مشاهده نیست. افرادی که می‌خواهند سریعا به نتیجه دلخواه خود برسند، باید کاشت مو انجام دهند. کاشت مو شامل برداشتن فولیکول‌های مو از پشت سر و پیوند آن‌ها در قسمت طاس است.

روش دیگر برای درمان سریع ریزش مو، استفاده از است. البته این روش جنبه آرایشی داشته و به صورت موقت طاسی را از بین می‌برد. پروتز مو با چسب مخصوص کف سر چسبیده و برای چندین ماه مشکل ریزش را حل می‌کند. پروتز مو را می‌توان به صورت سفارشی در رنگ و مدل موردنظر خود تهیه کرد.

۱۱. درمان ریزش مو خانگی ممکن است؟ (درمان ریزش مو در طب سنتی)

جدیدترین داروی گیاهی ریزش مو شامل موارد زیر است:

  • حنا برای ریزش مو
  • معجون شنبلیله برای ریزش مو
  • سیاه دانه و رزماری برای ریزش مو
  • حجامت سر برای ریزش مو و استفاده از آب برنج برای جلوگیری از ریزش مو نیز توصیه شده است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "علت ریزش مو شدید و ناگهانی" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "علت ریزش مو شدید و ناگهانی"، کلیک کنید.