دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) تاکید کرد: شاید یکی از تفاسیر جشنواره”انا من حسین” این باشد که ما باید بین بعثت، غدیر، عاشورا و مهدویتیک ترابط تنگاتنگی قایل باشیم. احیای بعثت به برکت عاشورا بود، چون اگر نهضت عاشورا نبود، بعثت نبود و ادبیات جامع و دقیق و عمیق اسلام از غدیر برخاسته است. لذا بستر برای دولت کریمه فراهم می شود؛ دولت کریمه ای که عقل و علم به کمال می رسد و بشر طعم آزادی، عقلانیت، معنویت، حقیقت دین و جوهر و گوهر دین را در دنیا خواهد چشید.
به گزارش نشر روز، آیت الله رضا رمضانی- دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) – در آیین افتتاحیه جشنواره بین المللی”انا من حسین” که امروز یکشنبه (13 اسفند) در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد با تشکر و قدردانی از دست اندرکاران این جشنواره و حضور میهمانان داخلی و خارجی گفت:امروزه دنیا با بحران هایی مثل بحران مشروعیت، هویت، اخلاق، معنویت، فقر، اقتصاد و … مواجه است و پدیده آورنده این بحران ها نگاه هایافراطی نظام لیبرالیسم است.
آیت الله رمضانی افزود: غرب با نظریه “دهکده جهانی” دین را محدود یا آن را حذف می کند. ما شاهد دو نوع مواجهۀ حذف و محدود کردن دین بوده ایم. عده ای مدعی بودند که انقلاب های دینی در دنیا رخ نخواهند داد و دین در ساحت اجتماعی به هیچ وجه حضور ندارد اما انقلاب اسلامی ایران، نقض و بطلان آشکار این نظریه بود و انقلاب ایران، دین را در ساحت اجتماعی حاضر کرد. لذا مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران، حضور دین در ساحت اجتماعی بود.
وی با بیان اینکه لازم است شخصیت امام حسین(ع) را برای الگو پذیری، به درستی و با زبان بین المللی به دنیا معرفی کنیم افزود: شخصیت امام حسین(ع) فقط برای شیعیان، مسلمانان و موحدان عالم، الگو نیست بلکه برای جهان بشری اسوه و الگوست. یعنی جهان بشری می تواند از این شخصیت عظیم عالم اسلام بهره مند شود. «اِنْ لَمْ یکنْ لَکمْ دین؛ فَکونُوا اَحْرَاراً فِی دُنْیاکم» یعنی اگر دین و معاد را قبول ندارید، لااقل آزاده و حرّ باشید. این پیامِیک شخصیت جهانی است لذا باید شخصیت ایشان و منطق عظیمی که از عاشورا گرفته می شود را به زبان بین المللی به جهانیان معرفی کنیم.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) تاکید کرد: شاید یکی از تفاسیر جشنواره”انا من حسین” این باشد که ما باید بین بعثت، غدیر، عاشورا و مهدویتیک ترابط تنگاتنگی قایل باشیم. احیای بعثت به برکت عاشورا بود، چون اگر نهضت عاشورا نبود، بعثت نبود و ادبیات جامع و دقیق و عمیق اسلام از غدیر برخاسته است. لذا بستر برای دولت کریمه فراهم می شود؛ دولت کریمه ای که عقل و علم به کمال می رسد و بشر طعم آزادی، عقلانیت، معنویت، حقیقت دین و جوهر و گوهر دین را در دنیا خواهد چشید.
وی افزود: ویژگی های دولت کریمهیعنی عدالت گستری، کمال عقل و علم، امنیت و اخلاق جامع، مقابله با فساد، برقراری عدالت به معنای واقعی کلمه که آرزو و آمال همه انبیای الهی است، در دوران ظهور تحقق پیدا می کند و همه بشریت به ظهور مضطر می شوند. البته باید بستر ظهور را فراهم کنیم و معرفی دقیق امام حسین(ع) می تواندیک بستر حضور جامع و دقیق برای دولت کریمه باشد.
آیت الله رمضانی خطاب به دست اندرکاران جشنواره “انا من حسین” گفت: چیزی که به نظر می رسد در این نشست ها بیشتر مورد بحث قرار گیرد، ضرورت بازیابی منطق حسین بن علی(ع) است. امروزه جهان تشنه این منطق است و ما باید بستر آن را فراهم کنیم. غربی ها به دنبال اینبودند که عدالت و معنویت را تعریف کنند لذا واژه هایی مثل حقوق انسان، حقوق بشر و حقوق حیوان را تعریف و در استعمار فرانو از آن ها استفاده می کنند. غربی ها بحث اخلاق و معنویت را مطرح می کنند؛ امروزه سه ـ چهار هزار معنویت دروغین، جعلی و بدلی در اروپا و آمریکا وجود دارد و عدالت را در همه حوزه ها مجله نشر روز معنا می کنند. آنان دین را تعطیلیا آن را محدود می کنند در جنبه های فردی. امروزه با بحران مفهوم سازی مواجه هستیم. در این راستا ما در برابر این مفاهیم، باید مفاهیم درست و صحیحی ارایه دهیم. یعنی مفاهیمی مثل عدالت، معنویت، آزادی، تعقل و … را به درستی در دنیا ترویج کنیم.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران شعاعی از ادبیات و منطق عاشورایی است، افزود: انقلاب اسلامی ایران در برابر جهانی سازی؛ معادل یابی و معادل سازی می کند. ما به سوی جهانی شدن هستیم ولی نتیجه مدیریت جهانی سازی در حوزه اقتصاد که برعهده برخی کشورها در نظام سلطه است، این است که نود درصد ثروت دنیا در دست ده درصد است. در عصر جاهلیت و قبل از اسلام، یک نفر ده یا هزار نفر را به بندگی می گرفت و خودش را مالک علی الاطلاق آنان می دانست اما در بندگی مدرن می بینیم که ملت و دولت ها را برده می گیرند. مقاله ای را مطالعه کردم که امروزه یک میلیارد کودک از سوء تغذیه رنج می برند.
وی افزود: ما باید منطق و گفتمان انقلاب اسلامییعنی منطق آزادی، حریت، معنویت، توحیدگرایی را به جهان معرفی کنیم؛ ما قدرت گفتمان سازی و مفهوم سازی درست در عرصه های عدالت، معنویت، دین داری، دین خواهی، دین محوری، ولایت خواهی و ولایت محوری را می توانیم در دنیا داشته باشیم. لذا اگر انسان می خواهد به یک آرامش معنوی در حیات خود برسد و مقصد و ماوایی را برای حیات انسانی خود تعریف کند، باید به سمت توحید و منطق شریعت محور حرکت کند. امروزه در دنیا با لطایف الحیلی شریعت را تعطیل کرده اند لذا باید به طرف شریعت محوری حرکت کنیم چون شریعت می تواند برنامه نجات بخش و جامع انسان در ابعاد مختلف فردی، سیاسی و اجتماعی باشد.
این استاد حوزه علمیه درباره درس های عاشورا گفت: منطق محبت و ایثار بر یاران سیدالشهداء(ع) حاکم بود و نسلی ایثار کرد تا دین و بعثت احیا شود بنابراین این منطق و گفتمانِ عشق به محبوب، بندگی، حماسه، عرفان، حق محوری در برابر باطل گرایی، و بصیرت گرایی و آگاهی باید به دنیا معرفی شود. «بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلَالَهِ» امام حسین(ع) برای تحقق آگاهی امر به شهادت رسید، چون جهل در جامعه وجود داشت. علمای جامعه و دانشمندانی که با ادبیات و منطق روز آشنا هستند، باید با زبان بین المللی منطق حسین بن علی(ع) را که یک منطق نجات بخش است برای دنیا و خصوصاً نخبه های جامعه تشریح کنند تا شاهد آشنایی دنیا و جهان امروز با این منطق باشیم.
همچنین در این مراسم پیام آیت الله مکارم شیرازی قرایت شد که متن آن به شرح زیر است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
قال رسول الله (ص) : حسین منی و انا من حسین احب الله من احب حسینا
در ابتدا لازم است از همه برگزارکنندگان و شرکت کنندگان تشکر نمایم و امیدوارم این گردهمایی که مزین بنام سیدالشهداء (ع) است بتواند گامی مفید در ترویج و گسترش فرهنگ عاشورایی خصوصا در میان جوانان بردارد.
عشق به امام حسین (ع) جلوه ای از قدرت الهی است که دل همه حق طلبان و آزادی خواهان حقیقی را در کنار هم، گرد وجود سیدالشهداء (ع) جمع کرده است. این عشق محدود به شیعیانیا مسلمانان نمی شود بلکه هر کسی، که جویای حقیقت باشد و با او آشنا شود، دلداده اش می شود. زیبایی این عشق زمانی متجلی می شود که خداوند علاقه و حب حسین را در دل هر که دوستش دارد، قرار می دهد، چرا که امام صادق (ع) فرموده است: «من اراد الله به الخیر قذف فی قلبه حب الحسین (ع) و حب زیارته»؛ و این مسیر شروع راه توحید و شناخت خداوند است همان طور در زیارتجامعه فرمود: «من اراد الله بدا بکم».
اکنون که دل ها به آن وجود نازنین گره خورده، سزاوار است اندیشه عاشقان حضرت سیدالشهدا (ع) با معارف حسینی و اهداف قیام آن حضرت آشنا شود و انسان ها برای ظهور فرزندش مهدی صاحب الزمان (ارواحنا فداه) آماده شوند و این شور و شعور حسینی به انتظار مهدوی منتهی گردد، ان شاءالله.
بار دیگر از همه کسانی که به هر شکل در برپایی این مراسم در جوار بارگاه حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تلاش کردند، تشکر نموده و از درگاه خداوند متعال توفیق پیروی از آرمان های سیدالشهدا (ع) و زیارت و شفاعت آن حضرت را مسالت دارم.»
همچنین پیام نبیه بری- رییس پارلمان لبنان به جشنواره انا من حسین(ع) – نیز قرایت شد که متن آن به شرح زیراست:
«باید سپاس فراوان خود را تقدیم بنیاد عاشورا و رییس آن، حضرت آیت الله اختری و به برپاکنندگان این همایش با عنوان «انا من حسین(ع)» و به کمیته های اجرایی تقدیم کنم که با تلاش و سازماندهی متمایز ترتیب برگزاری همایش را داده اند.
برادارن و خواهران؛ امام حسین(ع) تاریخی نو در حرکت امت به سوی عدالت و آزادی و اصلاح و تعیین نقش دولت و حکومت و رابطه با مردم گشود. انقلاب حسینی این ارزش ها را به نحوی تثبیت کرد که با گذشت سالیان نه تنها آنها از بین نرفته اند؛ بلکه حیات و حضورشان افزون شده است. زیرا:انقلاب حسینی با عظمت و استمرار 1400 سالۀ خود مجالی برای تفکر و تامل گشوده است و این نشان می دهد که نهضت حسینی در روز عاشورا با تمام جزییاتش الهی و انسانی است. این انقلاب، همچنین، از گام اول آن تا شهادت حرکت بزرگ سیاسی است؛ با همۀ جلوه ها و اثرگذاری آن بر هر انسان آزاده ای. از همین روست که امام خمینی(ره) می گوید: «ما باید ابعاد این شهادت را دریابیم و از ژرفا و تاثیراتش بر جهان آگاه باشیم و متوجه باشیم که آثارش همچنان امروز مشاهده می شود.
ابعاد انسانی و اجتماعی و سیاسی ای که عاشورا بر جای گذاشته است، شواهد تاریخی و جاری ای دارد فراتر از هر استدلالی، اثبات می کند که گذشت زمان به سختی می تواندعاشورا را پاک کند و این انقلاب دایماً زنده است و امام حسین(ع) در این جهان همچنان می درخشد و نماد هر انقلابی آزاده و معلمِ هر حق جویی است.
چنان که امام خمینی(ره) معتقد بود که عاشورا و مجالس حسینی در تربیت مجاهدان و شهدا نقش دارد؛ مجاهدان و شهدایی که مشتاق رفتن به جبهه و طالب شهادت اند و به آن می بالند.
امام خامنه ای(حفظه الله) می گوید ما شاهد جهانی هستیم که آکنده از ظلم و جور است به گونه ای که فلسطین در معرض انواع این ظلم هاست و اوضاع بسیاری از کشورهای جهان هم همین گونه است و انواع ظلم و جور را بر مردم روا می کنند و انقلاب امام حسین شامل همۀ این هاست و فقط به شیعیان و مسلمانان اختصاص ندارد؛ بلکه همۀ آزادگان جهان را در برمی گیرد. امام موسی صدر هم افواج مقاوت لبنان (امل) را تاسیس کرد تا گردان معاصر انقلاب امام حسین(ع) باشند و می خواست تا در مکتبش کسانی برای مقابله با محرومیت و ظلم و ستم و استبداد تربیت شوند.
انقلاب امام حسین(ع) عنصر اساسی الهام بود. بر این اساس، در این جوّ، جنبش ما جنبش امل لبنان ملتزم به دفاع از قضایای حق شد و به سمت جهاد و مقاومت برای آزادسازی زمین حرکت کردیم؛ آن هم بعد از آنکه با روح انقلاب مبارک حسینی توانستیم منطق سخت قدرت اسراییل بر ضد نیروی حق را درهم بشکنیم و پیروزی منطق حق را بر منطق قدرت تثبیت کنیم و بر پیروزی خون بر شمشیر تاکید کنیم. خونِ عده ای اندک که در مقابله با طغیانگر تجاوزکار زورگو جان خود را در اختیار خدا قرار داده بودند.
از ارزش های انقلاب حسینی و اهداف این انقلاب آموختیم که در لحظه ای که امت پس از آنکه پیامبر اسلام(ص) آن را به قلۀ مجد و انسانیت رسانده بود، با همۀ ارکانش در حال سقوط بود، نوۀ پیامبر امام حسین(ع) خون و خانواده و بهترینیارانش را برای دین و رسالت فدا کرد تا با مواضع تاریخی خود به خودبزرگ بینی حکومت ظالمانه پایان دهد؛ حکومت ظالمانه ای که بنی امیه بر آن مسلط شده بود و آن را به مِلکِ شخصی تبدیل کرده بود. شعارشان ظلم و چیرگی بود. بنی امیه با هوا و هوس خود بر مردم حکومت می کرد و مردم ناتوان را برای خدمت به خودشان به کار می گرفتند و جذابیت ها و هواهای دنیوی را برای آنان جلوه گر می کردند. پست ترین مردم دور آنان جمع شدند و به فرمان آنان حرکت می کردند و به ارزش ها و حلال و حرام و حق و باطل، که دین پاک اسلام بر آن ها استوار بود، اهمیتی نمی دادند.
ازهمۀ موارد پیش گفته به روشنی به نظر می رسد که نه فقط مسلمانان، بلکه همۀ آزادگان جهان، باید از سرچشمۀ انقلاب حسینی سیراب شوند برای مقابله با ظلم در هر مکان و زمانی که حق در آن از بین می رود و طاغوت ها برای پیروزی باطل تلاش می کنند. چنانکه گاندی گفت که از امام حسین(ع) آموختم که چگونه مظلوم باشم و پیروز شوم. شاید امروز روشن ترین نسل کشی و کشتار روزانه و قتل عام انسانی که می بینیم، رژیم سیاسی و نظامی صهیونیستی در اسراییلِ موقت و غاصب فلسطین و اشغالگر سرزمین فلسطین مرتکب می شود. رژیم صهیونیستی تروریسم دولتی سازمان یافته صورت می دهد و تلاش می کند که چشم اندازهای مقدسش را دگرگون کند. در مقابلشان گروهی از مومنان که با خدا معامله کرده اند، از حق و کرامت انسانی دفاع می کنند. و آزادگان جهان نیز پس از آنکه رسانه ها باطل بودن صهیونیسم و حقیقت آن را بدون نقاب، افشا کردند، در کنار این گروه مومنان ایستادند.
آنچه در فلسطین اشغالی و جنوب لبنان و سوریه و و عراق و یمن می گذرد و آنچه جمهوری اسلامی ایران به علت تحریم های ظالمانه با آن مواجهه است، همه نتیجۀ سیاست های آمریکایی و اسراییلی و غربی است که می خواهد بر مردم آزادۀ جهان مسلط شود و توانمندی ها و ثروت های آنان را در انحصار خود درآورد. اما به فضل مقاومت بر ضد ظالم اشغالگر فاسد که شعلۀ آن را انقلاب حسینی روشن کرد و با استمرار مناسک عاشورایی که همچنان گرمابخش و روشنایی بخش است، مومنان شریف توانستند با سلطان جایر رودررو شوند. این چیزی است که ما امروز در فلسطین اشغالی شاهدیم. در همۀ مناطق فلسطین در غزه در رفح در خان یوسف در کرانه باختری و مسجد الاقصی شاهد انقلابی بعد از انقلاب و انتفاضه ای بعد از انتفاضه هستیم. مسجد الاقصایی که طوفانش نشانۀ درخشانِ پیروزی و آزادسازی فلسطین و برپایی دولتی فلسطینی و پایتختی قدس شریف و بازگشت فلسطینیان به سرزمینشان از کشورهای مختلف است. ما لبنانیان از سختی ها در رنجیم و روزانه با چالش بمباران های اسراییل بر جنوب تا همۀ مناطق مواجهیم. دشمن صهیونیستی در تلاش است که جنگ را گسترش دهد، همانند غزۀ زخم خورده که طعمۀ نیش دشمن اسراییلی شد.
ما با واقعیت غم انگیزی مواجه هستیم که ملت اسلامی به طور عام و منطقۀ عربی ما به طور خاص تجربه کرده است و مدت هاست ضعف و انحراف را در همۀ سطوح بازتولید کرده است؛ چه در میان رهبران حاکم و چه در میان مردم؛ در زمینه های مختلف فکری و سیاسی و اجتماعی و دینی و اخلاقی و غیر این ها.
فرقی نمی کند که این امر نتیجۀ اسباب خارجی باشد که استکبار جدید جهانی از آغاز این قرن منشا آن است و یا ناشی از علل درونی و ذهنی است که به داده ها و انباشتگی های تاریخی اجتماعی بازمی گردد. یکی از مهم ترین جلوه های آن، شکاف های شدید مبتنی بر تعصب فرقه ای، قومیتی و منطقه ای است. این همان چیزی است که تصویر صحنۀ دینی کنونی اسلام را ترسیم کرده است.
در برابر این واقعیت، امام حسین(ع) با شهادت خود از ارزش ها حفاظت کرد و به ما آموخت که چگونه زندگی کنیم، آن هنگام که شهادت را به ما آموخت و قهرمانان مقاومت در غزه و جنوب لبنان بهترین گواه و شاهد بر قیام خود به عنوان شهید در راه آزادی، عزت و سربلندی هستند.»
امام حسین(ع) متعلق به یک جماعت و گروه دینی نیست، بلکه به نوع بشر تعلق دارد
همچنین کریس هیور- اسلام شناس و اندیشمند مسیحی- در پیام تصویری با ابراز خرسندی از تصمیم بنیاد بین المللی عاشورا در ترجمه کتابش در مورد امام حسین (ع) به زبان های مختلف گفت: دو هدف خاص از تالیف اینکتاب داشتم: اول این که می خواستم مطمین شوم در مورد ماجرای امام حسین (ع) شناخت بیشتری فراهم خواهد شد برای آن دست از افرادی که مسلمان و یا شاید مذهبی نیستند، اما در عین حال نیاز است که در مورد سیره این شخصیت بزرگ بیشتر بدانند.
وی افزود: برای شناخت بیشتر شخصیت امام حسین (ع)، به یک معرفی اصیل و معتبر از حیات و فعالیت های او نیاز است؛ لذا این کتاب از منابع اصیل شیعه، به ویژه منابع اولیه و قدیمی جمع آوری شده است تا از این موضوع اطمینان حاصل شود که مطالب در مورد خود امام (ع) بوده و شامل مطالبی که بعدها به روایات افزوده شده، نیست. بدین منظور نه تنها در مورد انتخاب خود منابع دقت کردم، بلکه همه مطالب آن ها را نیز با یکی از علمای شیعه که همکار من است مداقّه کردم تا از ترجمه و فهم آن اطمینان حاصل کنم.
اسلام شناس برجسته مسیحی درباره هدف دوم از تالیف این کتاب گفت: پاسخ به این سوال است که ما انسان ها از حیات امام حسین (ع) چه می توانیم بیاموزیم. در اینجا راه بسیار مشخص است. قرآن، همانطور که خود فرموده است، نه تنها راهنمای مسلمانان بلکه راهنمای همه انسانها است؛ درست مانند خود پیامبر (ص) که برای همه جهانیان برکت و رحمت است؛ بنابراین وظیفه ما که با آموزه های قرآن، پیامبر (ص) و ایمه (ع) آشنایی داریم، این است که این حکمت را در دسترس همه انسانها قرار دهیم؛ به طوری که آن ها آن را درک کنند و این حکمت با قلب ها و اذهان آن ها سخن بگوید؛ و بدین ترتیب آن ها نیز بتوانند با این حکمت به رشد و تعالی برسند.
هیور ادامه داد: همه شخصیت های بزرگ دینی ما، مانند امام حسین (ع) فقط متعلق به یک جماعت و گروه دینی نبوده بلکه متعلق به خداوند و از آنجا متعلق به نوع بشر هستند. به طوری که ما می توانیم کاری کنیم که پیام شخصیت های دینی بر قلب انسان ها اثر بگذارد به گونه ای که بتوانند حیات خود را به سوی مسیری که خداگونه تر است پیش ببرند. این درک من از اسلام به عنوان دین فطرت است؛ دینی که مسیر طبیعی و فطری زندگی انسان ها است؛ دینی که همه انسان ها می توانند آن پیام را دریافت کنند. این ها مطالبی است که من تلاش کرده ام در این کتاب بیان کنم؛ و به همین دلیل بوده است که بنیاد عاشورا تصمیم گرفته است این کتاب را به طور گسترده در دسترس قرار دهد.
وی با ابراز تاسف از عدم حضور در آیین افتتاحیه جشنواره انا من حسین، افزود: هنگام برگزاری کنفرانس در تهران، باید در جلسه انجمن الهیات اسلام و مسیحیت در آلمان شرکت می کردم. در اینجا اجازه می خواهم به برخی درس ها از حیات و معارف امام حسین (ع) اشاره کنم؛ مطالبی که به نظرم دانستن آن برای مردم جهان بسیار مهم است. اول این که قدرت و کیفیت ایمان تا چه اندازه می تواند بالا باشد؟ چرا که می دانیم امام حسین (ع) از همان ابتدا و زمانی که در مدینه بود، می دانست که نه تنها باید علیه ظلم و ستم قیام کند، بلکه خبر داشت که اراده خداوند بر این تعلق گرفته است که جان او باید فدا شده و او باید شهید شود. همچنین می دانیم که او از پیامبر (ص) دانست که جان وی در راه آرمانش فدا خواهد شد. با این حال وی به مسیر خود به صورت کاملا مصمم ادامه داد و همه خانواده نزدیک وی کاملا ایمان و یقین داشتن که خداوند از همه آگاه تر است و او بنده مطیع خداوند است.
کریس هیور بیان کرد: درس عمیق دیگری که می توانیم بگیریم، تلاش امام حسین (ع) برای جلوگیری از خونریزی تا حد ممکن است. می بینیم که وی از مدینه به مکه و از مکه به صحرا رفت تا بدین شکل زمانی که ماموران یزید برای گرفتن بیعت به سوی او آمدند، از فوران خشونت در میان مردم جلوگیری شود؛ و در طول ماجرا بارها و بارها مشاهده می کنیم که او همیشه به دنبال اجتناب از خونریزی است و می خواهد آخرین کسی باشد که هر برخوردی را آغاز می کند. درست تا آخرین لحظات در روز عاشورا وی از وارد آوردن اولین ضربه خودداری می کند.
اندیشمند مسیحی غلبه «خیر» بر نیت بد یک انسان را در نهضت عاشورای حسینی(ع) مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: این را در مورد حر و افرادش می بینیم که سواره راهی اردوگاه امام حسین (ع) می شوند. حر به جای اینکه مورد عتاب امام (ع) قرار گیرد، امام (ع) از او به صورت دوستانه استقبال کرده و حتی ذخیره آبش را با او تقسیم می کند. رفتار نیک امام (ع)، حر را تحت تاثیر گذاشته و او را دگرگون می کند، به طوری که در روز عاشورا از اردوگاه ظالم خارج شده و به سمت امام حسین (ع) راهی می شود. نکته بسیار مهم این است که بعد از این واقعه، امام حسین (ع) با حر چه کرد. امام (ع) نه تنها حر را می بخشد و او را به کرامت والای انسانی می رساند، بلکه به او اجازه می دهد تا جان خود را به عنوان یک شهید در کنار خود فدا کند.
وی اهمیت والای آزادی در نهضت عاشورا بسیارارزشمند توصیف کرد و گفت: می بینیم که شب عاشورا امام حسین (ع) بر آزادی تاکید می کند و به همه یارانش آزادی می دهد که بروند و خود را نجات دهند. او چراغ خیمه را خاموش می کند تا آن ها بتوانند بدون هیچ ترسی از واکنش امام (ع) بروند؛ بنابراین آزادی اهمیت والایی دارد. همچنین می بینیم که در خود روز عاشورا به برده ای مثل جوون آزادی داده می شود تا بتواند آزادانه جان خود را در کنار امام حسین (ع) فدا کند. بنیاد عاشورا به خاطر ابتکار در عرضه گسترده این کتاب تشکر می کنم و امیدوارم بر افراد زیادی تاثیر داشته باشد.
در بخش پایانی مراسم افتتاحیه جشنواره بین المللی” انا من حسین” از ترجمه کتاب”حسین؛ نوه محمد” نوشته پروفسور کریس هیور به زبان های مختلف رونمایی شد.
همچنین اجرای صابر خراسانی شاعر آیینی از بخش های دیگر جشنواره انا من حسین بود.
جشنواره انا مِن حسین در 5 بخش از جمله آثار مکتوب، سینما و تلویزیون، شعر، فضای مجازی و ایده های خاص برگزاری می شود و در روز پایانی مراسم که روز دوشنبه 14 اسفند ساعت 15 در تالار شیخ صدوق آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار خواهد شد از 74 اثر برگزیده قدردانی می شود.
پایان خبر نشر روز
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "علما و اندیشمندان، امام حسین(ع) را با ادبیات و منطق روز برای دنیا تشریح کنند" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "علما و اندیشمندان، امام حسین(ع) را با ادبیات و منطق روز برای دنیا تشریح کنند"، کلیک کنید.