رهبران لاکهیدمارتین که صنعت هوایی آمریکا را تغییر دادند!/ عکس

به گزارش خبرگزاری نشر روز، تا به امروز، این شرکت هواپیماهای مهمی برای نیروی هوایی ایالات متحده (USAF)، نیروی دریایی ایالات متحده (USN)، نیروی تفنگدار ویژه دریایی ایالات متحده (USMC)و حتی آژانس اطلاعات مرکزی (CIA) تولید می کند. در برهه ای از زمان، لاکهید هواپیماهای تجاری نیز تولید کرد، از جمله لاکهید Lockheed Constellation و L – 1011 TriStar، یک هواپیمای دو راهرویی سه موتوره که مستقیماً با DC – 10 ساخت مک دانل داگلاس رقابت می کرد.

براساس گزارش مجله نشر روز، با این حال هواپیماهای نظامی محصول همیشگی بخش هوافضای این شرکت باقی مانده اند که برخی از نمادین ترین و مهم ترین هواپیماهای نظامی در تاریخ هوانوردی رزمی را تولید کرده است.

5 هواپیمای لاکهید مارتین که تاریخ هوانوردی نظامی را تغییر دادند

1- لاکهید مارتین C – 5

  • نام مستعار: گلکسی
  • توسعه یافته از: CX – HLS (طرحی موقتی از نیروی هوایی ایالات متحده)
  • اولین پرواز: ژوین 1968
  • ورود به خدمت: ژوین 1970

لاکهید مارتین C – 5 که توسط لاکهید طراحی شده بود، پاسخ این شرکت به درخواست سیستم نیروی هوایی ایالات متحده برای ارایه پیشنهادات در زمینه یک سیستم لجستیک آزمایشی – سنگین باری (CX – HLS) بود که در دسامبر 1964 اعلام شد. براساس سند فرماندهی تحرک هوایی نیروی هوایی ایالات متحده، لاکهید پیشنهاد خود را در آوریل 1965 ارایه کرد و نیروی هوایی در سپتامبر همان سال این طرح را بر پیشنهاد بویینگ در سپتامبر همان سال ارجحیت داد.

براساس گزارش نیروی هوایی ایالات متحده، در حالی که لاکهید اولین C – 5 را در سال 1970 تحویل داد، فرماندهی تحرک هوایی در سال 1989 شروع به بررسی تلاش های نوسازی کرد. بعدها موتورهای جنرال الکتریک (GE)TF – 39 با موتورهای GE CF6 جایگزین شدند که نیروی رانش بیشتری را ارایه می دادند که منجر به چرخش تیک آف کمتری شده و قابلیت حمل بار آن را افزایش داد. آخرین نسخه از C – 5 با نام C – 5 M Super Galaxy تولید می شود.

5 هواپیمای لاکهید مارتین که تاریخ هوانوردی نظامی را تغییر دادند

2- لاکهید مارتین اف -22

  • نام مستعار: رپتور
  • سازنده: لاکهید مارتین YF – 22
  • اولین پرواز: سپتامبر 1997
  • ورود به خدمت: دسامبر 2005

لاکهید مارتین توسعه اف -22 را بعد از آن آغاز کرد که پس از انتشار برنامه جنگنده تاکتیکی پیشرفته (ATF)توسط نیروی هوایی در دهه 1980، تولید نسخه ای به نام YF-22 آغاز شده و در نهایت با پیروزی لاکهید در این رقابت در سال 1991 به نتیجه رسید. مراسم رونمایی شش سال بعد و با اولین پرواز اف-22 در سپتامبر 1997 برگزار شد.

براساس گزارش موزه ملی نیروی هوایی، اف -22 توسط سه شرکت بویینگ (بال ها و بدنه عقب)، لاکهید مارتین (بدنه جلو و مونتاژ)و پرت اند ویتنی (موتورها)ساخته شد و این سه شرکت بین سال های 1996 تا 2011 حدود 183 فروند اف -22 تحویل دادند. در اوت 2023، یکی از مقامات لاکهید مارتین به دیفنس وان گفت که اف -22 ها تا زمانی که جنگنده نسل بعدی سلطه هوایی (NGAD) از راه برسد، در سرویس باقی خواهند ماند.

5 هواپیمای لاکهید مارتین که تاریخ هوانوردی نظامی را تغییر دادند

3- لاکهید مارتین U – 2

  • لقب: بانوی اژدها
  • اولین پرواز: اوت 1955
  • ورود به خدمت: ژوییه 1956
  • توسعه یافته از: CL – 282

نیروی هوایی ایالات متحده مدعی است که U – 2 A اولین پرواز خود را در اوت 1955 انجام داده و پروازهای اولیه بر فراز اتحاد جماهیر شوروی از دهه 1950 آغاز شد، زمانی که U – 2 شروع به ارایه اطلاعات حیاتی در مورد رقیب اصلی آمریکا در طول جنگ سرد کرد. این هواپیما همچنین مقصر آغاز بحران موشکی کوبا بود زیرا انباشت تسلیحات شوروی در کوبا را فاش کرد.

نیروی هوایی تصریح کرده که از سال 1994، پنج سال پس از تحویل نهایی U – 2، بیش از 1.7 میلیارد دلار در مدرن سازی این هواپیما سرمایه گذاری شده است. به عنوان مثال، لاکهید مارتین اعلام کرده که هواپیمای U – 2 اولین پرواز خود پس از برنامه Avionics Tech Refresh (ATR) سپتامبر 2023 انجام داد.

5 هواپیمای لاکهید مارتین که تاریخ هوانوردی نظامی را تغییر دادند

4- لاکهید مارتین اف -35

  • نام مستعار: لایتنینگ 2
  • توسعه یافته از: لاکهید مارتین X – 35
  • اولین پرواز: دسامبر 2006
  • ورود به سرویس: جولای 2015

اف -35 تازه ترین جنگنده ای است که توسط سه بخش ارتش ایالات متحده مورد استفاده قرار می گیرد و این هواپیما اساساً جایگزین هواپیمای اف -16 و Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II شد. این جنگنده نسل پنجم از برنامه جنگنده تهاجمی مشترک (JSF)که در سال 2001 اعلام شد، متولد شد.

X – 35 لاکهید مارتین در این برنامه با بویینگ X – 32 رقابت می کرد در حالی که بویینگ نیز با ارایه طرحی برای برنده شدن در این قرارداد تلاش می کرد. بویینگ دو فروند X – 32 ساخت: X – 32 A و X – 32 B که هر کدام یک هدف متفاوت را دنبال می کردند، جایی که اولی قابلیت های عمومی یک جت را نشان می داد، در حالی که دومی قابلیت های برخاست و فرود کوتاه داشت.

با این وجود، لاکهید مارتین برنده این قرارداد شد و این شرکت تاکنون حدود 1,000 فروند اف -35 تولید کرده است. زمانی که این شرکت اولین جنگنده اف -35 لایتنینگ 2 را به نیروی هوایی بلژیک تحویل داد، اعلام کرد که بیش از 980 جنگنده از این نوع را تا دسامبر 2023 تحویل داده است.

5 هواپیمای لاکهید مارتین که تاریخ هوانوردی نظامی را تغییر دادند

5- لاکهید مارتین SR – 71

  • نام مستعار: بلک برد
  • توسعه یافته از : Lockheed Martin A – 12
  • اولین پرواز: دسامبر 1964
  • ورود به خدمت: ژانویه 1966

شکی نیست که SR – 71 که با نام “بلک برد” شناخته می شود، یکی از مهم ترین، نمادین ترین و پیشرفته ترین هواپیماهایی است که تاکنون برای پرواز در آسمان، چه نظامی و چه تجاری ساخته شده است. اولین پرواز این هواپیما در دسامبر 1964 رخ داد و بلک برد تنها دو سال بعد وارد خدمت شد.

در حالی که ارتباط مستقیمی با توسعه SR – 71 نداشت، U-2 باعث توسعه بلک برد شد، به ویژه اینکه U-2 همان هواپیمایی بود که توسط شوروی ساقط شد. به این ترتیب، “لیدی برد” که حالا یک ضعف آشکار داشت، باید با چیزی سریع تر و نوآورانه تر جایگزین می شد.

5 هواپیمای لاکهید مارتین که تاریخ هوانوردی را تغییر دادند

بنابراین A – 12 به وجود آمد که اولین پرواز خود را در آوریل 1962 انجام داد. A-12 تک سرنشینه به گونه ای طراحی شده بود که برای یک فرد اضافی، افسر سیستم های شناسایی، مناسب باشد، در حالی که سوخت بیشتری نیز حمل می کرد، در نهایت به SR – 71 تبدیل شد و بیش از دو سال بعد برای اولین بار پرواز کرد.

ویژگی های بلک برد به خوبی شناخته شده است، اما یکی از باورنکردنی ترین کارهایی که یک خلبان با SR – 71 انجام داد، در آخرین پرواز آن بود که تنها در 67 دقیقه از لس آنجلس تا واشنگتن پرواز کرد. این هواپیما پس از این پرواز برای همیشه در مجموعه هوافضای اسمیتسونین پارک شد.

در مقام مقایسه، پرواز UA2411 خطوط هوایی آمریکا بین فرودگاه بین المللی لس آنجلس (LAX) و فرودگاه بین المللی دالس واشنگتن (IAD) که چند هفته قبل با بویینگ 787 انجام شد، معمولاً حدود چهار ساعت طول می کشد.

227227

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "رهبران لاکهیدمارتین که صنعت هوایی آمریکا را تغییر دادند!/ عکس" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "رهبران لاکهیدمارتین که صنعت هوایی آمریکا را تغییر دادند!/ عکس"، کلیک کنید.