درمان ریزش مو شدید و ناگهانی

ریزش مو شدید دارم چه کنم؟ امروزه این سوال را بسیاری از افراد می پرسند. اما ریزش مو چیست؟ ریزش مو که به عنوان آلوپسی نیز شناخته می‌شود، می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله استرس، وراثت، کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن یا تغذیه و آب و هوای نامناسب رخ دهد. انواع رایج آن شامل آلوپسی آندروژنتیک (طاسی با الگوی مردانه یا زنانه)، آلوپسی آره آتا (ریزش موی تکه تکه)، تلوژن افلوویوم (ریزش موقت) و آلوپسی کششی (ناشی از مدل مو یا کشیدن) هستند. اگر به دنبال درمان ریزش مو هستید، باید به متخصص پوست، مو و زیبایی مراجعه کنید.

درمان ریزش مو شدید و ناگهانی

ریزش مو مردان و زنان

ریزش مو به معنی کم شدن و ازبین‌رفتن موی بدن است و علاوه بر سر در هر قسمتی از بدن نیز ممکن است دیده‌شود. این عارضه می‌تواند در نتیجه وراثت، برخی بیماری‌ها، مصرف داروها و تغییرات هورمونی رخ دهد. به صورت کلی ریزش مو در مردان شایع تر است.

طاسی به دنبال ریزش شدید موی سر و به تدریج ایجاد می‌شود. ریزش ارثی که غالبا با افزایش سن ایجاد می‌شود، شایع‌ترین علت طاسی است. ممکن است ریزش مو شدید باشد و تمام سر را درگیر کند یا تکه‌ای بوده و تنها در قسمتی از سر دیده‌شود.

برخی از افراد ترجیح می‌دهند کم‌مویی خود را پنهان نکنند و درمانی نیز انجام ندهند. اما برخی ممکن است کم‌مویی خود را با آرایش، موی مصنوعی یا کلاه بپوشانند. گروهی از افراد هم ممکن است از داروها و عمل‌های جراحی برای درمان ریزش استفاده کنند.با این وجود قبل از هر گونه اقدامی برای درمان، با پزشک خود در مورد علت ریزش و بهترین روش درمان صحبت کنید. برخی از شایع‌ترین موارد ریزش مو عبارتند از:

  • ریزش مو در حمام
  • ریزش مو بعد از کراتین
  • کاهش و ریزش مو بعد از پی آر پی
  • ریزش مو بعد از پروتئین تراپی

ریزش مو تا چه حد طبیعی است؟

ریزش مو طبیعی است و ما می‌توانیم بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز از دست بدهیم. اما گاهی اوقات این اتفاق شدیدتر شده و می‌تواند نشانه‌ای از یک وضعیت جدی باشد. برخی از انواع ریزش مو مانند طاسی مردانه و زنانه نیز دائمی هستند.

نشانه و علائم ریزش مو (ریزش مو علائم چه بیماری است؟)

ریزش مو بسته به علت آن به شکل‌های مختلفی ظاهر می‌شود. ریزش می‌تواند به صورت ناگهانی و یا به تدریج بر روی سر و یا کل بدن رخ دهد. برخی از انواع ریزش مو موقتی و برخی دیگر دائمی هستند. مهمترین علائم ریزش موی ناگهانی عبارتند از:

  • نازک شدن موها
  • کاهش خط مو
  • تکه‌های طاسی شکل در سر
  • نواحی عفونت روی پوست سر
  • کاهش مو در یک الگوی غیر معمول
  • رشد مو بسیار کند

علت ریزش مو در کودکان و بزرگسالان چیست؟

علت ریزش موی دست و پا چیست؟ یا ریزش موی بدن نشانه چیست؟ به طور طبیعی هر فرد در حدود ۱۰۰ تار مو در روز از دست می‌دهد. با این وجود این میزان موجب کاهش قابل‌توجه موی سر نشده، زیرا با رشد موهای جدید جایگزین می‌شود. کچلی زمانی اتفاق می‌افتد که سرعت ریختن مو بیشتر از سرعت رویش مجدد مو باشد و یا فولیکول‌های مو ازبین‌رفته و بافت اسکار جایگزین آن شود.

چه بیماری هایی باعث ریزش مو میشود؟ریزش مو می‌تواند به سبب هر کدام از دلایل زیر ایجاد شود:

  • سابقه خانوادگی: شایع‌ترین علت ریختن موی سر در آقایان و خانم‌ها است که با افزایش سن دیده‌می‌شود.
  • تغییرات هورمونی و بیماری‌ها: تغییرات هورمون‌های بدن در بارداری، زایمان و یائسگی می‌تواند از علل ریزش مو باشد.
  • تریکوتیلومانیا: یک بیماری روانی است که فرد مدام موهای خود را می‌کند و موجب ریزش موهایش می‌شود.
  • مصرف داروها و مکمل‌ها: داروهایی که برای درمان سرطان، بیماری‌های قلبی، روماتیسم مفصلی و فشار خون بالا مورداستفاده قرار می‌گیرند، ممکن است موجب ریزش شوند.
  • آسیب مستقیم به موها (اتو مو و ریزش مو): مدل‌دادن و فرم‌دادن به مو در مدت‌ طولانی می‌تواند موجب کاهش رشد مو شود. برای مثال کشش زیاد مو، بافت‌های محکم مو و قرار دادن روی سر به مدت طولانی و گرمای زیاد همگی موجب ریزش می‌شوند.
  • محصولات بهداشتی نامناسب: استفاده از محصولات بهداشتی بدن به خصوص محصولات مراقبت از موی مناسب و بی کیفیت هم یکی از علل ریزش مو هستند.
  • اشعه‌درمانی در سر و شیمی‌درمانی
  • موقعیت‌های پراسترس و افزایش سن
  • کاهش وزن شدید
  • بیماری‌های خاص مثل دیابت، اختلالات تیروئید و لوپوس
  • آلوپسی آندروژنیک: در این عارضه موها با یک الگوی مشخص می‌ریزند. در زنان مو به مرور نازک شده و خط مو عقب نمی‌رود. اما در مردان ریزش مو از بالای شقیقه‌ها شروع شده و به سمت خطر رویش مو می‌رود.

۱. علت ریزش موی سر مردان

در بیشتر مردان ریزش به صورت طاسی با الگوی مردانه دیده‌می‌شود. به این حالت آلوپسی آندروژنیک گفته‌می‌شود. ژن‌های دریافت‌شده از والدین باعث ایجاد این نوع ریزش است. اگر در اقوام نزدیک خود شخصی دچار طاسی با الگوی مردانه است، احتمال دارد، این ژن در شما نیز وجود داشته باشد.

اما گاهی می‌تواند مشکلات پزشکی مثل کم‌خونی، اختلالات تیروئید و رژیم غذایی نامناسب باشد. حتی برخی داروهای مربوط به سرطان، آرتروز، افسردگی و مشکلات قلبی باعث ایجاد این مشکل می‌شوند.

۲. دلایل ریزش مو در زنان

ریزش مو بر اثر چیست؟ شاید برخی افراد تصور کنند، که مشکل ریزش در زنان به اندازه مردان جدی نیست. اما باید گفت حدود ۵۰% از زنان ریزش مو را تجربه می‌کنند. علت ناگهانی ریزش مو در زنان علاوه بر مسائل ارثی، گاهی رژیم‌های غذایی سخت و کمبود ویتامین است. از علاوه بر موارد ذکرشده می‌توان به بارداری، اختلالات تیروئید، کم‌خونی، ریزش مو ناشی از سندرم تخمدان و حتی یائسگی اشاره کرد.

۳. علت ریزش ریش

در ببشتر مواقع به علت ایجاد یک بیماری خودایمنی به نام آلوپسی باربا ایجاد می‌شود. در این بیماری فولیکول‌ها مورد حمله سیستم ایمنی قرارگرفته و ریش به صورت تکه‌ای دچار ریزش می‌شود. معمولا ریزش به صورت تکه‌های دایره‌ای کوچک است که در امتداد خط فک اتفاق می‌افتد.

۴. علت ریزش ابرو (ریختن موی بدن نشانه چیست)

ابروها مانند موی سر می‌توانند به دلایل مختلفی ریزش دشته باشند. آلوپسی آره‌آتا (بیماری خودایمنی) یکی از دلایل است. این اختلال می‌تواند باعث ریزش کل موها شود یا به‌صورت سکه‌ای رخ دهد. کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی نیز باعث آسیب به ابروها می‌شود.

اگزما باعث خارش، قرمزی و تحریک پوست می‌شود. این عارضه می‌تواند به فولیکول‌های مو در ابرو آسیب وارد کند. بیماری‌های دیگری مانند پسوریازیس، درماتیت تماسی و بیماری‌های تیروئید از علل دیگر ریزش ابرو هستند. برای درمان ریزش ابرو باید ابتدا بیماری تشخیص داده شده و سپس علت ریزش درمان شود.

۵. علت ریزش مو سکه‌ ای (بیماری خود ایمنی و ریزش مو)

آلوپسی آره‌آتا بیماری خودایمنی است که منجر به ریختن موها به‌صورت سکه‌ای می‌شود. اما در برخی افراد ریزش می‌تواند شدیدتر باشد. احتمال ایجاد این اختلال در هر سن و جنسیتی وجود دارد. آلوپسی آره‌آتا به‌طور ناگهانی ظاهر می‌شود. در بیشتر مواقع علت ریختن موی سر استرس است و درحال‌حاضر درمانی برای آن وجود ندارد.

۶. استرس و ریزش مو (علت ریزش مو از ریشه چیست؟)

یک علت ریزش مو زیاد استرس و اضطراب است. افراد در موقعیت‌های سخت و پرتنش ممکن است، دچار ریزش شوند. کاهش استرس می‌تواند به رشد موها کمک کند.

مدت بازگشت موهای ریزش مو در اثر استرس چقدر است؟

موها معمولاً طی ۳ تا ۶ ماه بدون درمان دوباره رشد می‌کنند.

۷. علت کم پشت شدن مو در نوجوانی چیست؟

در نوجوانی نیز ممکن است ریزش مو به دلیل ژنتیک، آلوپسی آره‌آتا، سوءتغذیه، مشکلات تیروئید، لوپوس و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک رخ دهد. پزشک باتوجه‌به علت ایجاد این مشکل در نوجوان از داروهایی مانند داروی آکنه، آنتی‌بیوتیک‌ها، داروی ضدانعقاد، داروی ضدقارچی یا داروهای سرکوب‌کننده ایمنی استفاده می‌کند.

۸. آیا ریزش مو در بارداری و شیردهی طبیعی است؟

در سه‌ماهه اول بارداری، تغییرات شدید در هورمون‌ها باعث ریزش می‌شود. ریزش به دلیل تغییرات هورمونی به‌سرعت قابل‌مشاهده نیست. معمولا دو تا چهار ماه طول می‌کشد تا موتجه نازک شدن و کم‌پشت‌شدن موها شوید. پس از زایمان نیز با افت هورمون استروژن شاهد کاهش حجم موها خواهید بود. در بیشتر موارد به درمان خاصی نیاز نیست. اما گاهی ممکن است پزشک داروی ماینوکسیدیل تجویز کند.

کاهش حجم موها پس از زایمان به علت کاهش هورمون استروژن اتفاق می‌افتد. این عارضه ارتباطی با شیردهی ندارد. معمولا ۴ تا ۶ ماه پس از زایمان رشد موها به حالت طبیعی بازمی‌گردد.

۹. ریزش مو و موی چرب چه ارتباطی دارند؟

پاسخ این سوال مثبت است. پوست سر چرب به ریزش کمک می‌کند. اما به این معنی نیست که علت اصلی ریزش موی چرب است. مقادیر زیاد روغن می‌تواند کثیفی، شوره سر و محصولات مو را به خود جذب کرده و منافذ را مسدود کند. مسدودشدن منافذ از رشد موهای جدید جلوگیری می‌کند.

۱۰. آیا امکان ریزش مو بعد از کاشت مو وجود دارد؟

ریزش و نازک‌شدن موها حتی پس از کاشت مو نیز اتفاق می‌افتد. معمولا پزشک برای کاهش احتمال این عارضه داروهایی را برای درمان ریزش مو توصیه می‌کند. این داروها از ریزش و نازک‌شدن موها جلوگیری کرده یا سرعت آن را کند می‌کنند.

۱۱. آیا ابله مرغان باعث ریزش مو میشود؟

آبله مرغان و ریزش مو ریزش مو به هم ارتباطی ندارند. علائم اولیه آبله مرغان ایجاد تاول‌های خارش دار و پر از مایع روی پوست، همراه با تب و ناراحتی است. ریزش مو معمولاً با آبله مرغان همراه نیست و هرگونه ریزش موی مشاهده شده در طول یا بعد از بیماری بیشتر به جای اثر مستقیم خود ویروس، ناشی از خاراندن یا مالیدن نواحی آسیب دیده است.

۱۲. آیا خود ارضایی باعث ریزش مو میشود؟

برخی از افراد ممکن است بر این باور باشند که خودارضایی می‌تواند باعث ریزش مو شود و خود ارضایی و ریزش مو به هم مرتبط باشند. با این حال، هیچ مدرک علمی برای تأیید این موضوع وجود ندارد.

۱۳. آیا هر روز دوش گرفتن باعث ریزش مو میشود؟

تمیز نگه داشتن موها و از بین بردن محصولات، چربی، آلاینده و سایر تجمعات از پوست سر می‌تواند سلامت مو و پوست را بهبود ببخشد. اما شستن دائمی می‌تواند منجر به خشکی و سوزش شود، به خصوص اگر پسوریازیس پوست سر دارید. در عوض، روی شستشوی منظم هر ۲ تا ۳ روز یکبار با استفاده از یک شامپوی مناسب تمرکز کنید.

۱۴. تافت و وازلین و شوره سر باعث ریزش مو میشود؟

استفاده دائمی از این محصولات یا تمیز نکردن مناسب پوست سر می‌تواند منجر به گرفتگی فولیکول‌های مو و مشکلات احتمالی مانند ریزش و نازک شدن مو شود.

۱۵. آیا پسوریازیس باعث ریزش مو میشود؟

پسوریازیس می‌تواند پوست سر را تحت تاثیر قرار دهد و باعث ایجاد لکه‌های قرمز و پوسته پوسته شدن و التهاب احتمالی شود. اگر پسوریازیس فولیکول‌های مو را تحت تاثیر قرار دهد، ممکن است منجر به ریزش موقت مو در آن نواحی شود. این ریزش مو معمولاً پس از درمان و فروکش کردن پسوریازیس برگشت‌پذیر است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "درمان ریزش مو شدید و ناگهانی" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "درمان ریزش مو شدید و ناگهانی"، کلیک کنید.