راهنمای خرید بهترین بخاری صنعتی

با رسیدن به ایستگاه آخر تابستان، نقش وسایل گرمایشی مانند بخاری صنعتی پررنگ می‌شود. تا چشم بهم بزنید، پاییز رخت نارنجی به طبیعت می‌پوشاند و امواج سرما خودی نشان می‌دهند. سرمای هوا روی تمام بخش‌های خانگی، اداری، کارگاهی و صنعتی اثر می‌گذارد که برای چنین موقعیتی استفاده از بخاری ضروری است. این شرایطی عملکرد صنایع و محیط کارگاهی را مختل می‌کند و حتی سبب بروز خسارت مالی می‌گردد.

بهترین وسیله گرمایشی از منظر مصرف انرژی بخاری صنعتی کارگاهی محسوب می‌شود. حفظ دمای مطلوب تنها مختص به صنایع نیست و برای مکان‌هایی مانند دامداری، مرغداری، گلخانه، سالن‌های ورزشی، مساجد و سوله‌های بزرگ مطرح می‌گردد. ما در این مقاله با بررسی موشکافانه نقش بخاری کارگاهی و صنعتی، جزئیات با اهمیتی را در مورد این وسیله گرمایشی در اختیارتان قرار می‌دهیم.

اهمیت بخاری صنعتی کارگاهی در محیط‌هایی با مساحت زیاد بر کسی پوشیده نیست. با تغییر فصل دمای هوا کاهش پیدا می‌کند که این شرایط ادامه روند کاری کارگاه‌ها را با مشکل روبرو می‌سازد. بخاری کارگاهی توان حرارتی بالایی دارد و در عین حال مصرف سوخت آن پایین است. از این رو گزینه خوبی برای محیط‌های بزرگ و صنعتی به شمار می‌رود.

سیستم گرمایشی مناسب در روزهای سرد سال اهمیت زیادی دارد، عدم وجود بخاری تمام امورتان را مختل خواهد کرد. کسب و کارهای بزرگ در مقیاس صنعتی فعالیت می‌کنند و به وسایل گرمایشی ویژه‌ای نیاز دارند. بخاری صنعتی گرمایش بالایی از خود ساطع می‌کند و فضاهای بزرگ با متراژ بالا را حرارت می‌بخشد. اگر قصد راه‌اندازی کارگاه یا تولیدی دارید، خرید بخاری صنعتی کارگاهی را در اولویت قرار دهید. استفاده از بخاری کارگاهی وابسته به جزئیات زیادی است که فراگیری آنها به شما در این مسیر یاری می‌رساند.

انواع بخاری صنعتی و کارگاهی

اغلب گرمایش فضاهای بزرگ به وسیله انواع بخاری صنعتی و کارگاهی تامین می‌گردد که به کوره‌های هوای گرم نیز معروفند. بخاری‌های صنعتی در ابعاد مختلفی تولید می‌شوند و هرکدام توان حرارتی و گرمایشی متفاوتی دارند. با این حال در کنار تمام تنوعی که در این عرصه وجود دارد، انواع بخاری کارگاهی عملکرد مشابه‌ای از خود نشان می‌دهند. از آنجایی که فضاهای بزرگ با کاربری متفاوت به سیستم گرمایشی نیاز پیدا می‌کنند، انواع بخاری صنعتی توسعه یافتند. بخاری صنعتی نسبت به نوع معمولی خود، اندازه بسیار بزرگی دارد و در مکان‌های مخصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیستم گرمایش مناسب با توجه به عواملی مانند شرایط جغرافیایی، نوع فعالیت، سوخت در دسترس و شرایط توزیع هوای گرم در محیط تعیین می‌گردد. بخاری در چنین شرایطی مانند یک کوره هوای گرم عمل می‌کند. اغلب بخاری صنعتی به صورت استوانه‌ای ساخته می‌شود اما مدل‌های مستطیلی شکلی از آن نیز وجود دارد. در حال حاضر دسته‌بندی‌های مختلفی برای بخاری صنعتی از نظر سوخت، ساختار و نوع نصب مطرح می‌شود که ما در متاتهویه به آنها اشاره خواهیم نمود.

انواع بخاری صنعتی از نظر سوخت مصرفی

انواع بخاری صنعتی از نظر سوخت مصرفی باهم تفاوت دارند و این موضوع با توجه به نیاز مشتریان اهمیت پیدا می‌کند. در این راستا شرکت‌های مختلف، انعطاف پذیری جالب توجهی از خود نشان می‌دهند و محصولاتشان را منطبق با سلیقه مصرف‌کننده به بازار عرضه می‌کنند.

1- بخاری صنعتی گازی:

گاز در مناطق شهرنشینی به راحتی در دسترس عموم قرار دارد. اگر در استفاده از این عنصر حیاتی مشکل خاصی وجود ندارید، بخاری صنعتی گازی گزینه بسیار خوبی به نظر می‌رسد. این نوع بخاری با گاز شهری، عملکرد مطلوبی دارد و در چنین شرایطی مشعل آن خوب عمل می‌کند. شیرهای گازی مرغوب به کار رفته در بخاری گازی صنعتی، امنیت آن را تضمین می‌نماید.

2- بخاری صنعتی نفتی:

سوخت‌های فسیلی نقش انکار ناپذیری در جوامع بشری ایفا می‌کنند و اثرات مثبت زیادی از خود به جای گذاشته‌اند. نفت یکی از پرمصرف‌ترین سوخت‌های فسیلی است که در وسایل مختلفی به کار می‌رود. اولین نسل بخاری نوع نفتی آن محسوب می‌شود که قدمت بالایی در این حوزه دارد. اغلب بخاری صنعتی نفتی اولین انتخاب مشتریان برای گرمایش کارگاه‌ها و محیط‌های بزرگ مانند مسجد، گلخانه و غیره به شمار می‌رود.

3- بخاری صنعتی گازوئیلی:

بخاری صنعتی گازوئیلی نوعی دیگر از انواع بخاری کارگاهی به حساب می‌آید که فقط با گازوئیل فرایند گرمایش محیط را انجام می‌دهد. البته مدل‌های متنوعی به بازار عرضه می‌شود که با نفت هم کار می‌کنند. به گونه‌ای این انعطاف به نفع مشتریان است تا به بهترین شکل ممکن از بخاری صنعتی خود استفاده نمایند. به طور معمول برای بخاری صنعتی گازوئیلی محفظه ذخیره سوخت در نظر می‌گیرند تا روند به کارگیری از آن سهل و آسان شود. همچنین پیچ تنظیم جهت کنترل شعله روی بخاری قرار دارد.

4- بخاری صنعتی برقی:

شاید می‌توان بخاری صنعتی برقی را به عنوان ایده‌ال‌ترین گزینه گرمایش محیط معرفی کرد که این موضوع بی‌ارتباط با امکانات آن نیست. قابلیت‌های فوق‌العاده نیروی الکتریسیته، را به محصولی ویژه تبدیل می‌کند. از این بخاری در موقعیت‌ها و ساختمان‌های مختلف صنعتی و تجاری استفاده می‌گردد. از مزیت‌های چشمگیر بخاری صنعتی برقی، نحوه نصب آسان آن است. توان گرمایشی بخاری برقی صنعتی در حد بالایی قرار دارد و در مدت زمان کوتاهی محل مورد نظرتان را گرم می‌کند.

این نوع بخاری به سبب ظرافت و وزن پایین، به راحتی روی پارتیشن نصب می‌شود. بنابراین به راحتی قادر به پارتیشن‌بندی قسمت‌های مختلف ساختمان و گرم کردن تمام قسمت‌های یک محیط بزرگ خواهید بود. این مورد یک مزیت رقابتی برای بخاری برقی نسبت به رادیاتورهای معمول است. از جمله ویژگی‌های مثبت دیگر این نوع بخاری می‌توان به هزینه نصب پایین آن اشاره نمود. البته مصرف برق این دستگاه بالاست و معمولاً به صورت سه فاز تولید می‌شود.

انواع بخاری صنعتی از نظر ساختار

ساختار بخاری، یکی دیگر از معیارهای مهم جهت طبقه‌بندی انواع بخاری صنعتی به شمار می‌رود. در این دسته‌بندی انواع بخاری عملکرد مشابه‌ای دارند و تنها در کارایی متفاوت هستند. هر کدام از ساختار منحصربفردی بهره می‌برند و عملکرد خاصی در موقعیت‌های مختلف نشان می‌دهند. این تفاوت در ساختار، سبب به کارگیری مواد اولیه و تیغه‌های مختلفی بخاری صنعتی می‌گردد. در حالت کلی از نظر ساختار، انواع بخاری در حیطه دودکش/بدون دودکش و فن‌دار/بدون فن طبقه‌بندی می‌شوند.

1- بخاری صنعتی دودکش‌دار/بدون دودکش:

بخاری صنعتی (به غیر از بخاری برقی) هر نوع سوختی که مصرف کند، مقداری گاز آلاینده تولید می‌کند. جهت خروج گازهای سمی، دود از طریق لوله‌هایی به بیرون از محیط هدایت می‌شود. با این وجود برخی از مدل‌های بخاری صنعتی بدون دودکش هستند و سازوکاری برای خروج گازهای مضر ندارند. گازهای سمی انتشار یافته از این نوع بخاری، سبب مسمویت و حتی مرگ افراد خواهد شد.

بنابراین از بخاری صنعتی بدون دودکش در فضاهایی باز یا دارای تهویه مانند برخی رستوران‌ها، استخر روباز یا شهربازی استفاده می‌شود. اساس کار در این مدل بخاری، ورود هوای سرد از بیرون به داخل بخاری و سپس گرم شدن و هدایت هوای گرم به محیط است.

2- بخاری صنعتی فن‌دار/بدون فن:

بخاری صنعتی فن‌دار/بدون فن نیز با هر نوع سوختی قادر به فعالیت است. اما در این مدل از طریق جریان هوا و مفاهیم فیزیکی مانند همرفت و جابجایی، هوای محیط گرم می‌شود. تفاوت اساسی بخاری فن‌دار با سایر بخاری‌ها در وجود پروانه قوی جهت انتقال سریعتر حرارت به محیط است. در چنین شرایطی دمای هوا با سرعت بیشتری بالا می‌رود و در مدت زمان کوتاهی فضای موردنظرتان گرم خواهد شد. از این رو برای موقعیت‌های خاصی توسعه یافته‌اند و عملکرد منحصربفردی از خود نشان می‌دهند.

انواع بخاری کارگاهی از نظر نوع نصب

آخرین معیار مهم برای دسته‌بندی انواع بخاری صنعتی بر اساس نوع نصب صورت می‌گیرد. این معیار از نظر اهمیت از درجه پایین‌تری برخوردار است اما محصولات موجود در بازار به این طریق نیز دسته‌بندی می‌شوند. البته برای این دسته‌بندی نام دیگری با عنوان نوع کاربری در نظر می‌گیرند که چندان مورد توجه نیست. انواع بخاری کارگاهی از نظر نوع نصب به دو بخش ایستاده و سقفی تقسیم می‌شوند. بخاری صنعتی سقفی به بخاری تابشی نیز معروف است، در فضاهای کارگاهی و بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخاری تابشی جریان حرارت را به صورت مستقیم و بدون واسطه به محیط انتقال می‌دهد.

  • ایستاده
  • زمینی
  • رومیزی
  • دیواری
  • سقفی
  • پرتابل (قابل حمل)

کاربردهای بخاری صنعتی کارگاهی چیست؟

بخاری کارگاهی ابزار گرمایشی مناسبی جهت رفع دغدغه صاحبان صنایع و کسب و کارهای بزرگ در فصل سرما محسوب می‌شود. حفظ دمای مناسب در شرایط کارگاهی جهت عملکرد مطلوب کارکنان حائز اهمیت است. علاوه بر این گاهی محصولات یک کارگاه نیاز به شرایط دمایی خاصی دارد که وجود بخاری کارگاهی را ضروری می‌سازد.

همچنین اجتماعات مختلفی برای برگزاری نیازمند به ایجاد شرایط دمایی مناسب در فصول سرد سال هستند، بخاری کارگاهی یک راهکار مناسب برای چنین شرایطی است. از جمله مهمترین مکان‌هایی که در آن از بخاری کارگاهی و صنعتی استفاده می‌شود، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • سوله‌های نگهداری محصول و انبارهای بزرگ
  • مساجد، آموزشگاه‌ها و مدارس
  • کارگاه‌ها و مراکز تولیدی صنعتی
  • دامداری، مرغداری و گلخانه
  • باشگاه‌، ورزشگاه و استخر
  • فروشگاه و نمایشگاه‌های بزرگ
  • تالار پذیرایی، رستوران و مراکز تفریحی

مزیت‌های بخاری کارگاهی و صنعتی

شما از طریق بخاری صنعتی قادر به گرم کردن محیط‌های بزرگ با بازدهی بالایی هستید و در هر مکانی می‌توانید از این ابزار کاربردی بهره ببرید. در ادامه لیستی از مهمترین مزایای بخاری کارگاهی روبرو می‌شوید که توجه به آنها برایتان ارزشمند است:

  • عملکرد مطلوب با سوخت مورد نظر مشتریان (نفتی، گازوئیلی، برقی، گازی)
  • بدنه مقاوم به زنگ زدن و تحمل حرارت زیاد
  • توان حرارتی متناسب با نیاز مشتریان
  • تنوع محصول بالا بر اساس سلایق مختلف
  • راندمان بالا 
  • صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های مربوطه
  • نصب آسان و راحت
  • قابلیت تنظیم حرارت
  • گرمایش سریع در مدت زمان کوتاه
  • قابلیت گرمایش موضعی و حالت گرمادهی 360 درجه

بخاری صنعتی سه فاز چیست؟

بخاری صنعتی سه فاز متاتهویه جزو ابزارهای گرمایشی محبوب جهت ایجاد موج گرما در فضاهای بزرگ و صنعتی است. ورودی سه فاز این نوع بخاری توانایی آن را در ایجاد گرما بالا می‌برد و انرژی بیشتری برای گرم کردن محیط صرف می‌شود. مصرف برق این نوع بخاری متفاوت است و بسته به سلیقه مشتری در انتخاب محصول با ظرفیت گرمایی متنوع آن تعیین می‌گردد.

بیشتر از بخاری صنعتی سه فاز در کارخانجات، سالن ورزشی، انبار و سایر فضاهای صنعتی استفاده می‌گردد. نکته جالب توجه اینکه این بخاری از طریق سوخت‌های مختلفی مانند گاز طبیعی، گاز مایع، نفت، گازوئیل یا برق فعالیت می‌کند. مهمترین موضوع در ارتباط با بخاری صنعتی سه فاز، توان حرارتی بالای آن در قیاس با سایر بخاری‌های صنعتی و کارگاهی معمولی تک فاز است. از این رو گزینه مناسبی برای فضاهای خیلی بزرگ و صنعتی به حساب می‌آیند.

نکات مهم در خرید بخاری صنعتی

با سرد شدن هوا خرید بخاری صنعتی به موضوع مهمی برای مصرف‌کنندگان تبدیل می‌شود. نیاز انسان به وسایل گرمایشی غیرقابل کتمان است، بخاری صنعتی در پاسخ به این نیاز به بازار عرضه می‌گردد. مدل‌های مختلفی در بازار وجود دارد که با شرایط شما سازگاری دارد. در محیط‌های بزرگ صنعتی، دمای مناسب روی راندمان پرسنل و میزان تولید اثر مثبتی می‌گذارد. بخاری صنعتی انواع متنوعی دارد و بر اساس نیاز محیط تولید می‌شوند.

  • اولین قدم بررسی محیط پیرامون جهت انتخاب بهترین مدل بخاری صنعتی با توجه به شرایط است. توان حرارتی بخاری را مورد توجه قرار دهید و آن را با ظرفیت گرمای مورد نیاز برای محیط بسنجید. عدم توجه به این موضوع منجر یه اتلاف انرژی یا دمای نامطلوب محیط می‌گردد. اگر بخاری صنعتی متناسب با نیاز شما تهیه نشود، در روزهای سرد سال به مشکل بر می‌خورید.
  • شرایط آب و هوایی محیط را به دقت بررسی کنید تا توان گرمایی بخاری متناسب با آن تعبیه گردد. اندازه و کارایی بخاری صنعتی جزو مسائل پر اهمیت هنگام خرید به حساب می‌آید.
  • یکی دیگر از موضوعات با اهمیت ارتفاع سقف است؛ هرچه ارتفاع سقف بالاتر باشد، انرژی بیشتری مورد نیاز است.
  • به قیمت انواع بخاری صنعتی بر اساس اندازه، توان و امکانات متغیر است، علاوه بر آن شکل ظاهری قیمت تمام شده را بالاتر می‌برد. 
  • رده انرژی درج شده روی بخاری صنعتی را نیز بررسی کنید تا از هزینه‌های منبع انرژی کاسته شود. قبل از خرید هر وسیله گرمایشی، درب و پنجره‌های خانه را دوجداره نمایید و سقف و دیوار را عایق بندی کنید تا از اتلاف انرژی جلوگیری شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "راهنمای خرید بهترین بخاری صنعتی" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "راهنمای خرید بهترین بخاری صنعتی"، کلیک کنید.