مرز قبرس شمالی و جنوبی

از سال 2004، زمانی که جمهوری قبرس به اتحادیه اروپا پیوست، عبور از مرز بین قبرس شمالی و جنوبی بسیار آسان شده است. مردم محلی هر روز برای خرید، تجارت یا بازدید از نیمه دیگر نیکوزیا از مرز قبرس عبور می کنند.

اگر توریستی هستید که از قبرس شمالی بازدید می کنید، به سادگی پاسپورت خود (و ویزای قبرس جنوبی) را در اداره مهاجرت ترکیه قبرس ارائه دهید و یک کارت سفید برای نوشتن نام خود به شما داده می شود. شماره پاسپورت و ملیت. این یک پاسپورت نیست، بلکه یک نوع ویزای سفید است که توسط مقامات مرزی در قبرس شمالی مهر شده است. پس از عبور از مرز قبرس شمالی، پاسپورت شما مجدداً توسط مقامات یونانی قبرس بررسی می شود. شما می توانید هر چند وقت یک بار که بخواهید از مرز عبور کنید و تا زمانی که بخواهید در قبرس شمالی بمانید.

تنها شرط استفاده از مرز قبرس شمالی و جنوبی از جمهوری قبرس شمالی تا قسمت جنوبی قبرس این است که شهروند قبرس یا شهروند اروپایی باشید. شهروندی و پاسپورت برای رانندگی با وسیله نقلیه شخصی الزامی است، اما شما نمی توانید با وسیله نقلیه ای که از قبرس شمالی اجاره کرده اید به قبرس جنوبی بروید.

ایرانیان تنها یک راه برای سفر به قبرس جنوبی دارند که آن هم دریافت ویزای قبرس جنوبی از سفارت قبرس و ورود هوایی به قبرس جنوبی است. برای ویزای قبرس توضیحات کامل در قسمت مربوطه این مقاله نوشته شده است. اکنون شباهت ها و تفاوت های قبرس شمالی و جنوبی در مرز این دو کشور را به شما معرفی می کنیم.

اجاره ماشین در قبرس جنوبی به شما این امکان را می دهد که با ماشین خود در قبرس شمالی از مرز عبور کنید. از طرف دیگر، اگر ماشین خود را در قبرس شمالی اجاره کنید، نمی توانید از مرز عبور کنید. اگر ماشین خودتان است، می توانید از مرز عبور کنید.

اگر می خواهید به قبرس جنوبی بروید و از قبرس شمالی ماشین کرایه ای داشته باشید، ماشین خود را در مرز بگذارید. دفاتر اجاره ای زیادی در گذرگاه های مرزی مختلف وجود دارد، بنابراین می توانید با ماشین از مرز عبور کنید. بیمه ای که از یک طرف خریداری می کنید هنگام عبور از مرزهای قبرس شمالی و جنوبی معتبر نیست، بنابراین اگر قصد دارید در آنجا رانندگی کنید، باید بیمه اضافی خریداری کنید.

آیا گذرگاه های مرزی جنوب و شمال قبرس برای عابران پیاده است یا اتومبیل؟

مرزهای قبرس بیشتر توسط اتومبیل استفاده می شود. در شهر نیکوزیا (Lefkosa)، پایتخت قبرس، تنها یک خیابان وجود دارد – خیابان لدرا. اگر کسی بخواهد شما را از ماشین یا تاکسی شما ببرد، می‌توانید در تقاطع‌های خاصی پیاده روی کنید. (مثلا Agios Dometios یا Pyla). لطفا توجه داشته باشید که برخی از تقاطع ها روستایی هستند و از دو طرف امکانات بسیار محدودی دارند. برخی از تقاطع ها با فاصله طولانی بین دو ایست بازرسی از هم جدا شده اند. بنابراین اجازه تردد بین آنها را ندارند. Kato Pyrgos (Yesilirmak) یکی از آنهاست.

آیا گذرگاه های مرزی قبرس جنوبی و شمالی 24 ساعته باز هستند؟

تمام ایست های بازرسی 24 ساعته باز هستند. اگر وسیله نقلیه خود بیمه دارید، می توانید آن را در هر زمانی تغییر دهید. اگر نیاز به خرید بیمه خودرو اضافی در قبرس شمالی دارید، توصیه می کنیم از پست بازرسی مرکزی نیکوزیا (Lefkosa) Agios Dometios (Metehan) استفاده کنید که خدمات بیمه 24 ساعته خودرو را ارائه می دهد. سایر ایست های بازرسی خدمات بیمه خودرو را فقط در ساعات کاری روزهای هفته ارائه می دهند.

برای عبور از مرز قبرس جنوبی و شمالی به چه مدارکی نیاز دارم؟

شما به پاسپورت یا کارت شناسایی و همچنین مدارک ماشین خود نیاز دارید. بیمه خودرو قبرس شمالی و گواهینامه رانندگی شما در صورت رانندگی. اکثر ملیت ها پس از ورود به قبرس شمالی ویزای بازدید کننده 30 روزه دریافت می کنند. برای اطلاعات بیشتر به بخش ویزا مراجعه کنید.

کدام جاده های قبرس شمالی بیشتر مورد استفاده گردشگران است؟

گردشگرانی که از جنوب به شمال قبرس سفر می کنند معمولاً به فرودگاه پافوس یا لارناکا می رسند – بیشتر آنها به سمت شمال به لارناکا می روند زیرا نزدیک به مرز شمالی قبرس است. پر استفاده ترین گذرگاه نیکوزیا (Lefkosa) Agios Dometios (Metehan) نام دارد. این سایت خدمات بیمه 24 ساعته خودرو را ارائه می دهد. گیرنه تنها 20 دقیقه با ماشین تا گذرگاه متان فاصله دارد.

منطقه گذرگاه مستقل ارتش بریتانیا (SBA) در پیلا (بیارمودو) به فرودگاه لارناکا نزدیک‌تر است، اما سفر به گیرنه طولانی‌تر است. این گذرگاه برای بازدیدکنندگانی که به سواحل شرقی ایسکله یا فاماگوستا می روند استفاده می شود.

اگر در فرودگاه پافوس فرود می‌آیید، مسیر طولانی‌تر اما بسیار آسان‌تر از طریق تقاطع Agios Dometios (Metehan) است. یا در گذرگاه Lefka (Lefke) و گذرگاه Kato Pyrgos (Yesilirmak)، اگر به آن قسمت از قبرس شمالی بروید.

آیا می توانم از Sat Nav یا Google Map برای پیدا کردن گذرگاه مرزی استفاده کنم؟

با استفاده از satnav یا نقشه گوگل می توانید گذرگاه های مرزی در قبرس را جستجو کنید. اما بهتر است به دنبال نزدیکترین گذرگاه مرزی باشید تا اینکه به گذرگاه مقصد نهایی نگاه کنید. این به این دلیل است که ممکن است در جاده ای قرار بگیرید که هنوز به روی ترافیک باز نشده است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مرز قبرس شمالی و جنوبی" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, بین الملل, عمومی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مرز قبرس شمالی و جنوبی"، کلیک کنید.