یادگیری کودکان استثنایی

کودکانی به عنوان کودکان استثنایی شناخته می شوند که ضریب هوشی آن ها دو بالاتر یا پایین تر از سایر کودکان باشد. این کودکان به خدمات آموزشی ویژه و حمایت های گسترده نیاز دارند تا از کل استعداد خود استفاده کنند. آن ها به دریافت خدمات آموزشی نیازمند هستند چون اکثر آن ها در یک یا چند مقوله به شرح زیر با یکدیگر تفاوت دارند: آن ها ممکن است ، ناتوانی های یادگیری، آشفتگی های هیجانی، ناتوانی های جسمی، اختلال های گفتار و زبان، آسیب شنوایی یا آسیب دیداری داشته باشند یا در مقابل سرآمد و بسیار با استعداد باشند.

اختلال یادگیری در کودکان استثنایی, تشخیص و درمان آن - طنین سمعک

دانش آموز استثنایی هم به کودکان مبتلا به انواع ناتوانی و هم به کودکان تیز هوش اطلاق می شود زمانی واژه های ناتوانی و معلولیت مترادف بودند اما امروزه بین آنها تفاوت قایل شده اند. یکی از لباس های نمایشی زیبا مخصوص دختر خانم ها. لباس السانا دخترانه با تاج سر یک لباس دخترانه زیبا است که کوچولو ها را وارد دنیای انیمیشن فروزن می کند

به کودکانی استثنایی گفته می شود که بر خلاف اکثریت افراد هم سن خود در شرایط عادی قادر به سازگاری با محیط نباشند و از نظر فکری، عقلانی، رفتاری و عاطفی با هم سالان خود فرق کلی داشته باشند و روش های خاص آموزش و پرورش درباره آن ها به کار رود.

روان شناسی کودکان استثنایی

به عنوان شاخه ای از دانش به مطالعه رفتار و فرایندهای روانی افراد می پردازد که روی یک پیوستار تحولی از کمترین حد تا بیشترین حد ممکن قرار دارند و بر این اساس به تشخیص و مداخله ویژه و کافی جهت نیل به حداکثر استعدادشان نیاز دارند.

شیوع کودکان استثنایی

در ادبیات کودکان استثنایی، اصطلاحات (شیوع و رواج) معمولاً به جای هم مورد استفاده قرار می گیرند. به لحاظ فنی شیوع ناظر است بر تعداد جدید کودکان با یک وضع استثنایی در یک دوره زمانی مشخص (معمولاً یک سال) رواج به کل تعداد موارد موجود (جدید و قدیم) در یک جمعیت در یک نقطه زمانی خاص دلالت دارد.

از این رو تعداد کودکان استثنایی که از خدمات آموزش های ویژه در استفاده می کنند در حال حاضر حدود 5/1 میلیون نفر یا رقمی حدود 7/4 از تولد تا 21 سالگی است که این رقم کمتر از 10 درصد کل دانش آموزان مدارس را تشکیل می دهد.

از آنجا که این ارقام تنها نمایانگر کودکانی است که در مدارس از خدمات ویژه استفاده می کنند، بنابراین میزان آن احتمالاً باید کمتر از میزان واقعی باشد. به علاوه کودکان تیزهوش که تعداد آن ها بالغ بر 5 درصد جمعیت مدرسه رو را تشکیل می دهد، به طور کلی جمعیت کودکان استثنایی در حدود 10 تا 15 درصد کودکان مدرسه رو است.

تشخیص و شناسایی کودکان استثنایی

متخصصانی که کار آموزشی را بر عهده دارند، برای تشخیص و ارزیابی تفاوت های بین فردی و درون فردی از تست ها، مصاحبه ها، مشاهدات و مقیاس های درجه بندی متعددی استفاده می کنند. تجزیه و تحلیل متخصصان از این تفاوت ها به آن ها امکان می دهد تا تصمیمات آموزشی مناسبی دربارهٔ کودک اتخاذ کنند. در فرایند تشخیص و ارزیابی پنج مرحله وجود دارد:

  1. غربال گری، یافتن سریع و کم هزینه کودکانی که به معاینات دقیق تر و پر تری نیازمند می باشند.
  2. تشخیص، طبقه بندی، جایگزینی و جمع آوری اطلاعات اضافی جهت تعیین این مطالب که به کودک به کدام برنامه نیاز دارد و شرایط کدام برنامه را دارد، می باشد.
  3. برنامه ریزی آموزشی، استفاده از اطلاعات تشخیصی برای طراحی یک برنامه آموزشی فردی شده که بر نیازهای کودک مبتنی باشد.
  4. ارزشیابی کودک، اجرای تست هایی به منظور تعیین این که آیا دانش آموز به صورتی واقعی مطابق انتظارات پیشرفت می کند و آیا هدف هایی را که قبلاً تعیین شده اند تعقیب می نماید.
  5. ارزشیابی برنامه، تعیین میزان ثمربخشی برنامه ویژه از طریق تست و مشاهده در سراسر فرایند شناسایی و تشخیص، هدف باید این باشد که کودک را به متخصصانی مناسب ارجاع دهند. به عنوان مثال، اگر کودکی دچار یک نقص شنوایی بود، می بایست او را به یک متخصص شنوایی ارجاع دهند تا او را در زمینه چگونگی استفاده از وسایل کمک شنوایی آموزش دهد.

از نظر آموزشی کودکانی دارای نارسایی های یادگیری هستند که تفاوت فاحشی بین توانایی هوشی بالقوّه ی آنان و عملکردشان در ارتباط با فرایند یادگیری وجود داشته باشد. وجود این تفاوت ممکن است همراه با اشکال مشخّص شده ای در سیستم اعصاب مرکزی باشد؛ امّا باید به خاطر داشت که این تفاوت، ناشی از عقب ماندگی های ذهنی- محرومیت فرهنگی و آموزشی- اشکالات شدید هیجانی یا نقص در حواسّ مختلف نیست. مشکل عمده در این تعریف، تعیین توانایی هوش بالقوّه ی کودک است؛ زیرا توانایی کودک معمولاً از طریق عملکرد او در اجرای نوعی از آزمون های هوشی به دست می آید و این عملکرد، تحت تاثیر انگیزش های کودک و سایر عوامل ناخواسته ی خارجی قرار می گیرد.

از تعاریف مختلفی که متخصّصین در زمینه ی کودکان با نارسایی های یادگیری ارایه داده اند، می توان ویژگی هایی زیر را برای آنان بر شمرد:

1- این کودکان دارای بهره ی هوشی تقریباً عادی یا بالاتر هستند.

2- این کودکان از نظر حواس مختلف بینایی و شنوایی و… سالم هستند.

3- این کودکان از امکانات محیطی و آموزشی نسبتاً مناسبی برخوردار هستند.

4- این کودکان دارای نابهنجاری های شدید رفتاری نیستند.

5- پیشرفت آموزشی این کودکان به طور قابل ملاحظه ای، کم تر از بهره ی هوشی – سن و امکانات آموزشی که از آن برخوردارند، می باشد.

عللی را که برای شکست این کودکان در امر یادگیری موردنظر است، چنین می توان خلاصه کرد:

الف- فقدان انگیزش کافی

ب- فقدان توجّه و دقّت لازم

ج- دقّت بیش از اندازه، به جزیی از کل

د- فقدان هماهنگی لازم در حرکات

علایم بالینی ناتوانی یادگیری

سن پیش دبستانی

– نسبت به بچّه های دیگر، دیرتر صحبت می کند.

– هنگام محاوره برای یافتن کلمات صحیح، ناتوان است.

– نمی تواند در یک دسته بندی خاص، کلمات را به سرعت نام ببرد.

– در قافیه ساختن، مشکل دارد.

– در یادگیری الفبا، روزهای هفته، رنگ ها، شکل ها و اعداد مشکل دارد.

– فوق العاده بی قرار است و به راحتی حواسش پرت می شود.

– نمی تواند از دستورات یا قواعد پیروی کند.

کودکستان تا کلاس چهارم

– در یادگیری ارتباط بین حروف و صداها کند است.

– نمی تواند صداها را با هم ترکیب کند تا کلمات را بسازد.

– اشتباهات ثابتی در خواندن و هجی کردن دارد.

– مشکلاتی در به یاد آوردن توالی ها و گفتن زمان دارد.

– در یادگیری مهارت های جدید، کند است.

– در برنامه ریزی مشکل دارد.

کلاس پنجم تا سوم راهنمایی

– در یادگیری پیشوندها، پسوندها، ریشه ی کلمات و سایر روش های خواندن، کند است.

– از خواندن با صدای بلند پرهیز می کند.

– در ریاضیات با مساله های نوشتنی مشکل دارد.

– در قسمت واحدی از یک متن نوشته شده، یک کلمه را به صورت های مختلفی هجی می کند.

– از تکالیف خواندنی و نوشتنی پرهیز می کند.

– در به یادآوری و درک آن چه خوانده است، مشکلاتی دارد.

– کارها را به کندی انجام می دهد.

– مشکلاتی در درک یا تعمیم دادن مفاهیم دارد.

– دستورات و اطّلاعات را اشتباه می خواند.

کودکان دیر آموز

اکثر کودکانی که با نام دیرآموز شناخته می شوند، بر خلاف تصوّر اطرافیان فاقد استعداد نیستند، بلکه مطالب را دیرتر از سایر کودکان فرا می گیرند. بسیاری از کودکان دیر آموز ممکن است پس از مدّتی چون سایر کودکان وحتّی بهتر از آنان، دروس مختلف را فرا گیرند.  پوشیدن لباس های کارتونی مزایای بسیار زیادی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به بالا بردن و افزایش قدرت تخیل بچه ها، افزایش هوش کودکان، بالا رفتن اعتماد به نفس آن ها، تجربه ی کوتاهی از زندگی واقعی، مقابله با ترس ها و نگرانی ها و … اشاره کرد.

نباید فراموش کرد که نوابغ و دانشمندانی چون ادیسون و نیوتن در آغاز کودکی، جزو کودکان تنبل و دیرآموز بوده اند، ولی بعدها شکوفایی خاصّی در آنان ظاهر گشته است. نقصان توانایی فرد در فراگیری، ممکن است معلول برخی مسایل جزیی باشد که با برطرف شدن علّت، کودک به حال عادی خود برگردد و در فراگیری، حتّی بهتر از دیگران شود.

کودکان دیرآموز گاهی از آن جهت که نمی توانند خود را با کلاس و هم کلاسان وفق دهند، منزوی می گردند، در بازی های گروهی شرکت نمی کنند و بیش تر به تماشای بازی ها تا شرکت در آن ها، رغبت نشان می دهند.

کودکان دیرآموز ممکن است گاهی نیز شرور و پرخاشگر شوند و به سبب ناهماهنگی با کلاس و سرزنش اطرافیان، نوعی ناسازگاری در آنان به وجود آید و بکوشند تا از طریق پرخاشگری، دروغ گویی، خیال بافی و گفتن مطالبی که صحّت ندارد، به جبران حقارتی که به سبب ناهماهنگی باکلاس و سرزنش مربّی احساس نموده اند، از این طریق بین هم کلاسان کسب شخصیّت کنند.

نباید فراموش کرد که کودکان دیرآموز، هم چون سایر کودکان می اندیشند، استدلال می کنند و دوست دارند که از نظریاتشان استفاده شودو به افکارشان احترام گذاشته شود. خرید لباس زورو برای کودکان امروزه یکی از مهمترین و اصلی ترین دغدغه های بسیاری از والدین در روزهای اخیر می باشد و افراد دوست دارند تا باکیفیت ترین و مقاوم ترین مدل و سایز لباس های زورو را تهیه و خریداری کنند

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "یادگیری کودکان استثنایی" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "یادگیری کودکان استثنایی"، کلیک کنید.